Dag 53: Brisbane

1 mei 2019 - Brisbane, Australië

De dag begint met een klein zonnetje dat tussen de wolken door piept. We ontbijten op ons gemakje in de camper en hangen de natte was weer buiten. Vandaag gaan we erop uit om Brisbane te verkennen. We pakken de lokale bus en staan met 20 minuutjes in het hart van Brisbane, Queen Street. Deze autoloze winkelstraat is de belangrijkste winkelstraat van Brisbane. Hier vind je talloze winkeltjes, van kleding tot sieraden, cafeetjes en uiteraard souvenirstores. Bij het Visitor Centre vragen we alvast wat informatie voor onze volgende stop, Fraser Island. Queen Street eindig op een marktje met lokale producten en bij de ferry’s.

Brisbane

Met ons buskaartje kunnen we binnen 2 uur gratis gebruik maken van de ferry’s dus we besluiten direct de ferry te nemen naar Fortitude Valley. Een wijk van Brisbane waar je onder andere Chinatown vindt. We zijn toch benieuwd hoe ‘typisch Chinees’ zo’n Chinatown hier nu is. Aangekomen valt het een beetje tegen, weinig Chinese uitstraling en op straat valt weinig te beleven. Nu zijn het ook voornamelijk cafe’s en restaurantjes die hier zitten dus wellicht dat het ‘s avond gezelliger is.

Brisbane

Vanuit Chinatown lopen we richting St. John’s Cathedral. Over een periode van 108 jaar is de bouw van de St. John’s Cathedral afgerond. Geen idee waarom dit zo lang moest duren, het kerkje is helemaal niet zo groot, maar de buitenzijde is wel mooi! We bekijken ook nog even de binnenkant maar deze is minder indrukwekkend als de buitenkant.

Brisbane

Via de kathedraal komen we uiteindelijk weer uit in Queen Street, hier slaan we het één en ander in voor een picknick lunch in de Botanical Gardens. Bijna iedere (grote) stad heeft wel een Botanical Garden, eigenlijk gewoon een groot park met diverse tropische bomen en planten. Dit park in Brisbane is echter wel mooi aangelegd met diverse bloem plantsoenen, vijvers en fonteinen. In één van de vele grasvelden ploffen neer voor onze lunch. Het duurt echter niet lang voordat de vogels onze broodjes ook door hebben en ze ons ‘aanvallen’. We eten snel ons eerste broodje op en besluiten dan een stukje verder het park in te lopen om het daar opnieuw te proberen.

Brisbane

Via de mangrove bossen aan de rand van het park en de Good Will Bridge lopen we naar de Southbanks. De Southbank ligt, zoals zijn naam al doet vermoeden, aan de zuidkant van de Brisbane River. Aangezien Brisbane wat verder van de stranden gelegen ligt en je in de rivier niet mag zwemmen, vanwege de haaien die er leven, hebben ze hier een lagoon aangelegd. Een kunstmatig strand met zwembad.

BrisbaneBrisbane

Het is vandaag best warm en het water ziet er aantrekkelijk uit maar helaas hebben we onze zwemkleding niet bij ons. Aan de rand van het zwembad ‘dippen’ we dan maar even lekker onze benen in de pool en lezen alvast wat folders over Fraser Island die we mee hadden genomen bij het Visitor Centre. Van de lagoon lopen we via een leuke boulevard langs de Brisbane River naar Kangaroo Point Cliffs. Een klein gebergte vanwaar we mooi uitzicht hebben op de skyline van Brisbane. Hier in de stad zie je ontzettend veel elektrische stepjes rondrijden. Een ideale manier om snel door de drukte van de stad te komen. Via de app die je hiervoor moet downloaden huren wij ook een stepje.

Brisbane

Met zijn 2e crossen we op een stepje over de boulevard van Brisbane. De stepjes gaan nog best hard! Inmiddels begint het alweer te schemeren en gaan langzaam de lichtjes van de stad aan.

Brisbane

In de avond schijnt de skyline van Brisbane met de Story Bridge een mooi plaatje te zijn. Bij het grote reuzenrad en het Brisbane sign zetten we ons stepje weer terug. Hier vandaan pakken we namelijk weer een ferry om de skyline vanaf de rivier te bekijken. Het tochtje duurt totaal ongeveer een uurtje waarbij we inderdaad vanuit verschillende kanten mooi uitzicht hebben op de skyline en de Story Bridge. Deze brug is bij lange na niet zo indrukwekkend als de Harbour Bridge in Sydney maar hij past mooi in de skyline van Brisbane.

Brisbane

Na de ferry pakken we de bus terug naar de camping. Hier aangekomen oogt de grond nogal nat. Wij hebben fantastisch mooi weer gehad maar hier blijkt het regent te hebben. De was die we vanmorgen op hadden gehangen is nu natter dan het was, zeg maar gerust doorweekt. Nou ja laat maar hangen, wellicht droogt het vannacht nog iets..