Dag 43: Kangaroo Island

21 april 2019 - Kangaroo Island, Australië

Vanmorgen staan we vroeg op om een korte trail naar de Rocky River Mouth te lopen. De trail start vanaf onze camping en is zo’n 4 km. Het begin van de trail gaat de berg op, dwars door de bossen. Halverwege komen we bij een houten vlonder die de rivier over steekt. De rivier staat echter behoorlijk droog dus het zijn slechts de enorme keien die we over steken. Over de rotsen van de rivier moeten we onze weg vervolgen. We begrijpen wel waarom je deze trail niet mag lopen als er veel water staat, veel te gevaarlijk!

Kangaroo Island

Aan het einde van de trail komen we aan op een prachtig verlaten strand. Letterlijk verlaten want we zijn de enige en onze voetstappen in het zand zijn de eerste van de dag.

Kangaroo Island

We lopen langs de waterkant als plots het water wel heel hoog komt. We klimmen snel de rotsen op om niet helemaal zeiknat te worden. Via de rotsen klimmen we weer terug richting de trail. Als we terug lopen naar de camping springt er plots vlak voor ons een kangaroo over het pad. Deze hadden we hier niet verwacht! Terug op de camping pakken we onze spullen in en gaan we weer op pad.

Kangaroo Island

Vandaag rijden we via bezienswaardigheden aan de South Coast terug naar de ferry die vanavond vertrekt. Onze eerste stop is slechts een paar kilometer verder, Admirals Arch. Hier liggen twee eilanden voor de kust waar menig schip op is gestrand. De zee is hier ontzettend ruig en wild. Op de wat lager gelegen rotsen liggen ontzettend veel zeeleeuwen, ook veel jonge pups. In de zee zijn de oudere zeeleeuwen voedsel aan het verzamelen. Af en toe komen ze de golven uit springen.

Kangaroo IslandKangaroo IslandKangaroo Island

Als we terug lopen naar de camper zien we ook nog van heel dichtbij een wallaby met een kleintje. Even lijkt het of het kleine wallaby’tje bij zijn moeder in de buidel springt maar helaas, dat was té leuk geweest!

Kangaroo Island

We vervolgen onze weg en komen uit bij de ‘Remarkable Rocks’. Een formatie énorme rotsen die door erosie bijzondere vormen hebben gekregen. Ondanks dat de rotsen pal aan een stijle afgrond naar zee liggen mag je er wel op lopen. Naast deze rotsen voelen we ons wel heel erg klein!

Kangaroo IslandKangaroo Island

De weg langs de South Coast bestaat gelukkig voor het meerendeel uit verharde weg wat het rijden vandaag een stuk relaxter maakt! Dit betekend ook dat we lekker door kunnen rijden en veel kunnen zien. Onze 3e stop voor de dag is Hanson Bay, een stuk wildernis waar veel koala’s leven. Het gebied is wel enigszins afgezet maar als ze willen kunnen de dieren ook buiten dit gebied. We krijgen een kaart mee van het gebied en tips van welke dieren we waar kunnen spotten. Het eerste deel van het park bestaat voornamelijk uit eucalyptus bomen, de favoriete boom van de koala. We zien er hier dan ook ontzettend veel. Opvallend genoeg zijn de dieren hier redelijk actief. Een aantal zitten op hun gemakje wat bladeren te eten, andere verplaatsen zich naar een andere tak of boom.

Kangaroo Island

Verderop komen we op een groot veld, hier leven wallaby’s en kangaroos. Als snel spotten we 2 Kangaroos, liggend in de schaduw onder wat struiken. We kunnen best dichtbij de dieren komen!

Kangaroo Island

Even verder zien we in de verte iets stekeligs over het veld lopen. Als we dichterbij komen blijkt het een mierenegel te zijn. Een soort egel maar dan met langere stekels en een langere snuit. Met zijn lange snuit eet hij mieren uit de grond.

Kangaroo Island

We zien nog een flink aantal Kangaroos en wallaby’s. Ze lijken alleen wat lui vandaag, ze liggen voornamelijk in de bosjes of staan op hun gemakje wat te eten. Na 1,5 uur over het terrein gelopen te hebben besluiten we weer verder te gaan. Vivonne Bay is onze volgende stop. Een mooi, rustig strand met helderblauw water. Helaas staat er vrij veel wind waardoor de gevoelstemperatuur niet zo hoog ligt. Wordt geen duik in het water.. Het uitzicht over de oceaan is wel fantastisch! Inmiddels is het alweer tegen de avond en tijd om opzoek de gaan naar een leuk plekje om wat te eten. Op een verlaten plekje aan een meer parkeren we onze camper. Met de zonsondergang op de achtergrond en overvliegende pelikanen eten we wat. Een mooiere afsluiter op het eiland kan bijna niet!

Kangaroo Island

Om 19:30 vertrekt onze boot weer naar het vaste land van Australië. Onderweg hebben we alvast een camping uitgezocht om de komende nacht door te brengen. In het donker rijden we de boot af, de bergen in. De weg is behoorlijk bochtig en ook hier staan geen lantaarnpalen dus het is oppassen geblazen. Plots staat er voor ons een kangaroo op de weg. Hij kijkt ons recht in de koplampen aan maar springt niet weg. Wij proberen wel te remmen maar halen dit natuurlijk nooit. We zitten allebei ‘klaar voor de klap’ en ja hoor de kangaroo raakt onze bumper. Het is hier in het donker te gevaarlijk om te stoppen dus we rijden verder en bekijken de schade later wel. Nu begrijpen we wel waarom we eerder al zoveel dode Kangaroos langs de weg hebben zien liggen, ze springen gewoon niet weg! Wel zielig natuurlijk maar ja uitwijken was veel gevaarlijker geweest. We rijden rustig verder naar onze camping. Het is inmiddels alweer 21:30 als we hier aankomen. We konden de camping van te voren niet reserveren maar gelukkig hebben ze nog een plekje!

1. Wilma van Kruining:
    29 april 2019
    Wat een schitterende foto's. Jullie zullen wel geschrokken zijn van de kangaroo tegen de camper. Hopelijk valt de schade mee en kunnen jullie gewoon door.