Dag 52: Brisbane

30 april 2019 - Brisbane, Australië

Zoals gezegd is het vandaag nog maar een korte rit van 40km naar onze camping in Brisbane. Op weg naar Brisbane maken we een tussenstop bij ‘Lone Pine Koala Sanctuary’. ‘S werelds oudste en grootste opvangcentrum voor koala’s. In het centrum leven meer dan 130 koala’s maar inmiddels ook andere dieren zoals wombats, dingo’s, krokodillen, Kangaroos, platypus, Tasmaanse duivels en verschillende soorten vogels.

Brisbane

Als we het park inlopen worden we begroet door de kaketoes. Ze zijn niet heel spraakzaam maar een enkele keer willen ze ‘hallo’ zeggen. We lopen al snel langs een aantal koala’s. Deze zitten hier niet in kooien maar in open verblijven. Wel met een laag muurtje eromheen zodat niet iedereen ze aan kan raken. Een aantal koala’s worden bijgevoerd of krijgen medicijnen via een papje toegediend. We lopen door naar de eerste show van vandaag, de lorikeet show.

Brisbane

In de omgeving van dit centrum leven ontzettend veel Rainbow lori’s. Met een bakje speciaal voer kunnen we de lorikeets lokken. In principe zijn de vogels wild en eten zij uit de natuur maar soms is er in de natuur niets de vinden of hebben ze trek in een extra snack en komen ze hierop af. Bij ons lijken de vogels echter geen zin in een snack te hebben. We horen ze wel vliegen en een hoop lawaai maken maar er komt er letterlijk geen één bij ons eten. Dan maar door naar de ‘echte’ vogels. Tijdens een roofvogel show krijgen we verschillende vogels te zien die in dit gebied leven.

BrisbaneBrisbane

Na de show lopen we even door ‘The Barn’, letterlijk de boerderij van Australië. Hier staan wat schapen, varkens, cavia’s, kuikens etc. Met een ‘Sheep dog show’ laten ze zien hoe ze hier een bepaald hondenras op het land gebruiken om de schapen te hoede. Na al deze dieren gaan we weer naar het dier waar het in dit park om draait, de koala’s. Er zijn werkelijk honderden bomen te vinden waar één of meer koala’s inzitten. De meeste zijn vrij lui en liggen te slapen. Bij de ‘Koala Talk’ leren we nog wat meer over koala’s, hun leefgebied, voortplanting etc.

BrisbaneBrisbaneBrisbane

Als we langs de verschillende vogels in het park lopen begint de lucht steeds dreigender te worden. Ze hadden inderdaad voor vandaag niet al te best weer opgegeven maar tot nu toe was het prima. Helaas begint het toch even te regenen. We schuilen in de souvenirs shop en kopen hier gelijk een zakje met voer voor de Kangaroos. Naast de vele koala’s leven hier namelijk ook zo’n 100 Kangaroos en wallaby’s. Deze lopen op een groot veld waar je overheen mag lopen en zelfs de dieren mag voeren. De regen is gelukkig van korte duur dus we kunnen snel het veld op. Pal naast de deur om het veld op te komen staat een behoorlijk grote emoe, fijn.. NOT! Beide moeten we niet zoveel van deze dieren hebben.. Gelukkig blijven deze vrij vooraan op het veld rondstruinen terwijl de Kangaroos verderop zitten.

Brisbane

De eerste keer voeren is toch best een beetje spannend, geen idee hoe de dieren reageren. We beginnen dan ook maar met een wat kleinere kangaroo. We houden onze hand met wat voer op en de Kangaroo springt met zijn voorste pootjes op onze hand om voorzichtig het eten eraf te eten. Zijn snorharen kietelen een beetje op onze hand als hij het eraf eet.

Brisbane

We kijken een beetje welke Kangaroo wellicht nog niet zoveel te eten heeft gehad, we zijn hier natuurlijk niet de enige die het leuk vinden de Kangaroos te voeren. De Kangaroos zijn daarin tegen ook niet achterlijk. We proberen het eten een beetje te verdelen en elke kangaroo één handje te geven. Sommige komen daarna echter achter ons aan gehupst omdat ze weten dat we nog meer hebben. Op het laatst voeren we nog een clubje van 3 Kangaroos bij elkaar die uit onze hand eten.

Brisbane

Als we het park uitlopen komen we weer langs het hok van de kaketoes. Uit het niets zegt de kaketoe: ‘bye bye’. We proberen nog wat meer uit hem te krijgen maar helaas blijft het hierbij. We vervolgen onze route naar de camping in Brisbane. Het weer wordt er onderweg niet beter op, het begint zo af en toe weer te regen. Op de camping aangekomen blijft het behoorlijk doorregenen. Met dit weer is het niet leuk om door een stad te struinen. We besluiten dan ook maar de rest van de dag met praktische zaken in te vullen. We draaien een wasje, ruimen de camper van binnen op en geven hem aan de buitenkant een wasbeurtje. Kan na zoveel kilometers, vuil en stof ook geen kwaad. En het water komt tenslotte gratis uit de lucht. Niet alle was kan in de droger maar gelukkig is het weer wat droger dus kunnen we het buiten ophangen. Dit was echter voor korte duur want niet lang nadat we de was hebben opgehangen komt het weer met bakken uit de hemel. We rennen er snel naartoe om het binnen te halen voordat het natter is dan dat het was. Binnen kunnen we het alleen nergens ophangen dus dan maar opvouwen en morgenochtend opnieuw buiten ophangen.