Dag 40: Great Ocean Road

18 april 2019 - Great Ocean Road, Australië

Vanmorgen gaan we de camper ophalen! De komende 25 dagen zullen we hiermee door Australië crossen. Na alle verplichte afhandelingen rijden we om 09:30 weg met onze ‘Turken bus’, op weg naar de Great Ocean Road.

Great Ocean RoadGreat Ocean Road

In het begin is het echt wel even wennen. Ze rijden hier namelijk links en dat betekend ook dat alles in de auto gespiegeld is. Aan de rechterzijde zitten, met links schakelen, aan de rechterzijde het knipperlicht en links de ruitenwissers. Gelukkig zijn de pedalen niet omgedraaid, dit is wel voldoende om te onthouden. De totale Great Ocean Road is zo’n 350km. De route is ontzettend mooi en onderweg zijn er vele uitkijkpunten waar we stoppen.

Great Ocean RoadGreat Ocean Road

Onze eerste stop is bij Bells Beach, het mekka voor surfers met legendarische golven. Op het moment dat wij er zijn schijnt er een wedstrijd te zijn. Helaas heb je hier een kaartje voor nodig maar van een afstandje kunnen we wat surfers zien. Een volgende stop houden we bij Kennett River. Naar zeggen is dit dé plek om koala’s in het wild te spotten. We lopen een stukje de berg op langs wat bos. In één van de eerste bomen zien we al direct een koala zitten. Koala’s schijnen zo’n 85% van de dag te slapen, ook deze is weinig actief. Verderop zien we er heel hoog in de boom nog één. Naast de koala’s zitten er ontzettend veel vogels, vooral papegaaien en witte kaketoes.

Great Ocean RoadGreat Ocean Road

Onze volgende stop is de supermarkt, ook niet geheel onbelangrijk. We hebben niet heel veel berg en koelruimte in onze camper dus halen we alleen even de noodzakelijke dingen. We hebben er inmiddels al aardig wat kilometers opzitten maar moeten er ook nog aardig wat. 350km lijkt niet veel maar de wegen zijn hier behoorlijk bochtig en erg hard rijden kun je niet. Willen we ook niet want we willen ook wat van de mooie omgeving zien. We rijden door naar onze volgende stop, de welbekende 12 apostelen. Inmiddels zijn het er echter nog maar 8. Door erosie zijn er 4 apostelen ingestort. Desondanks opnieuw een mooie stop met waanzinnig uitzicht op de oceaan. Op de looproute naar dit uitkijkpunt spotten we tevens onze eerste kangaroo of nou ja zijn kleine variant, een wallaby! Onze laatste stop langs de Great Ocean Road is ‘London Bridge’. Ook hier is door erosie één van de bogen ingestort maar met een beetje fantasie lijkt deze rotsformatie op de London Bridge in Londen.

Great Ocean Road

Het is inmiddels tegen 17:30 als we de Great Ocean Road afrijden. We hadden van te voren al een camping opgezocht waar we de nacht willen doorbrengen. Dit is vanaf hier nog zo’n 2 uurtjes rijden. Om 18:00 begint het hier echter al te schemeren en om 18:30 is het donker. Maar dan ook echt donker, lantaarnpalen kennen ze hier niet. Het laatste stukje in het donker is even ‘spannend’ rijden. Het is niet alleen opletten geblazen voor de bochten in de weg maar ook voor overstekend wild. Regelmatig zien we dode dieren langs de weg. Gelukkig gaat het goed en komen we rond 19:30 aan op onze ‘camping’. Heel veel meer dan een parkeerplaats met picknickplekken en een toilet is het niet maar prima voor deze ene nacht! We eten even een makkelijke maaltijd en houden het dan voor gezien, het was een lange, intensieve dag.

Great Ocean Road

‘S nachts blijkt het ontzettend koud te zijn! We liggen letterlijk heel de nacht lepeltje lepeltje om elkaar warm te houden. Hopelijk gaan niet alle nachten zo koud worden..

1. Hetty Boeters:
    26 april 2019