Dag 62: Cairns

10 mei 2019 - Cairns, Australië

Vandaag wordt een spannende dag! Al vroeg gaan we op weg naar de haven van Cairns. Hier ligt onze boot klaar die ons naar het Outer Reef brengt. Aan boord dienen we eerst de nodige gezondheid- en eigen risico verklaringen te tekenen. Daarna krijgen we alvast een wetsuit, flippers en snorkelset op maat. We gaan buiten op het eerste dek zitten zodat we onderweg nog wat kunnen zien. Het is vanaf de haven ruim een uur varen naar het rif. Onderweg krijgen we een briefing over de introductie duik. Wat houdt het in, wat moeten we doen, wat ook vooral niet en wat kunnen we onderwater allemaal tegenkomen. Na de briefing moeten we doormiddel van een kleine quiz wat vragen beantwoorden die betrekking hebben op het duiken. Er worden 6 groepjes gemaakt van elk 4 personen die met een instructeur het water in gaan. Wij zijn pas groep 5 dus kunnen eerst nog even snorkelen. Na een half uurtje snorkelen worden we het water uit gefloten, het is tijd voor onze groep om zich klaar te gaan maken voor de duik. We zwemmen terug naar de boot en worden hier in ons trimvest gehesen, hierna wordt de zuurstoftank bevestigd. Nog een korte uitleg over het lezen van de zuurstofmeter en dan zijn we klaar om te gaan.

CairnsCairnsCairns

Vanaf de rand van de boot duiken we voorover het water hier. We zwemmen een klein stukje naar de zijkant van de boot. Hier hangt op ongeveer een meter onderwater een stalen bar. Hier dienen we een aantal testjes af te leggen voordat we verder naar beneden duiken. Bij de eerste test laat de instructeur ons masker een beetje vol lopen met water. Deze dienen we zelf onderwater weer leeg te ‘blazen’. Bij de andere twee testjes ‘verliezen’ we ons mondstuk. Hierbij moeten we ons mondstuk uitdoen, rustig uitblazen, ons mondstuk weer vinden en op twee manieren ons mondstuk leeg maken van water voordat we weer inademen. Iedereen slaagt voor de testjes dus we kunnen afdalen. Via een touw gaan we rustig naar benden, iedere meter dienen we onze oren te klaren. Uiteindelijk zakken we tot zo’n 10 meter diep. De onderwaterwereld is hier waanzinnig mooi, veel mooier dan je vanaf de oppervlakte met snorkelen kan zien. De koralen zijn nog heel kleurrijk hier en we zien ontzettend veel tropische vissen. We zien Nemo en zelfs een gevlekte adelaarsrog voorbij zwemmen! Na zo’n 20 minuutjes is het helaas alweer tijd om naar boven te gaan. Inmiddels staat de lunch klaar en kunnen we even alle indrukken laten bezinken. Na de lunch varen we rustig naar onze tweede snorkelstop. Hier wordt gevraagd wie er eventueel nog een duik wil maken. In principe is er 1 introductie duik bij onze tour inbegrepen maar we vonden het zo te gek dat we besluiten nog een keer te gaan. Deze keer hoeven we de testjes niet af te leggen en kunnen we gelijk gaan duiken. Het rif bestaat hier meer uit ‘bergen’ waar we over en tussendoor zwemmen. Tussen de riffen in ligt de zandbodem, hier zien we roggen en een grote ballonvis liggen. Het rif is hier misschien nog wel mooier dan op de eerste stop en de vissen wat groter. Als we na een half uurtje weer rustig naar boven zwemmen zwemt er naast ons een schildpad mee naar boven om lucht te halen. Wauw! Wat is de onderwaterwereld hier mooi en wat was dit gaaf! Na de duik mogen we nog even snorkelen voordat we terug varen naar Cairns.

Cairns

De wind is inmiddels wat meer aangetrokken en het beloofd een ‘bumpy ride home’ te worden. Hier is niets aan gelogen, het is zelfs zo erg dat Wes er behoorlijk zeeziek van wordt. Op de heenweg had hij voor de zekerheid al wat pilletjes tegen zeeziekte genomen maar helaas zijn die inmiddels uitgewerkt. Gelukkig komen we na ruim een uur zonder spugen aan in de haven van Cairns. Helaas kunnen we nog geen ‘bewijs’ van onze duik en foto’s van de prachtige onderwaterwereld laten zien, deze hebben we met de GoPro gemaakt, maar we hebben wel een certificaat gekregen als bewijs van onze duik.

Cairns

We besluiten terug naar de camping te lopen om zo wat frisse lucht binnen te krijgen. De rest van de avond doen we niet veel meer, we douchen lekker, gaan eten, spelen nog wat spelletjes en gaan lekker slapen. Alle indrukken van de dag verwerken..