Dag 4: Delhi

13 maart 2019 - Delhi, India

Vandaag stappen we op de trein van New Delhi naar Agra. Volgens zeggen moest je niet verwachten dat de treinen hier optijd zouden rijden en vertragingen zouden eerder de standaard dan uitzondering zijn. Het is ons blijkbaar goed gezind want ruim optijd komt onze trein aan.

Delhi

Als we ons plaatsje op willen zoeken komen we erachter dat we beide in een andere coupe zitten. Dit zijn we natuurlijk niet van plan. We hebben beide een sleeper waar we makkelijk met zijn tweeën op kunnen zitten. We kiezen de beste plek uit en maken het ons comfortabel. Naar Agra is een ‘korte’ rit van 2,5 uur. Onderweg hebben we met de man tegenover ons leuk contact. Hij woont in India en komt net terug uit Zürich voor zijn werk. De man praat vrij slecht Engels en probeert het vaak in het Hindi maar met handen en voeten begrijpen we elkaar best goed. Halverwege de rit pakken wij een zakje chips uit onze tas, de man pakt een grote zak met iets dat lijkt op een mix van nootjes. We vragen wat het is en de man legt gelijk een heel handje van zijn mengsel bij ons neer, waarop wij wat chips bij hem neerleggen. De mix smaakt lekker maar wel behoorlijk pittig! Vervolgens houd de man zijn hand op met iets dat lijkt op stukjes zilver. De man geeft aan dat we het kunnen eten. Uit beleefdheid pakken we allebei een klein stukje, zonder te weten wat we nu eigenlijk in onze mond stoppen. Het is keihard en smaakt ook niet heel lekker, beetje naar toiletverfrisser. Toch bedanken we de man vriendelijk. Met iets vertraging komen we na 3 uur aan op Agra. Hier staat een taxi van het hotel klaar om ons hier naar toe te brengen. Bij het hotel droppen we onze spullen en verkennen we de omgeving. We lopen richting de Taj mahal en struinen door de kleine straatjes hierachter. Om de haverklap zien we koeien, honden en apen, we kijken er inmiddels niet echt meer van op. Als we aan elkaar vragen waar we iets kunnen eten horen we in het Nederlands: Joney’s place kan ik je aanraden. De twee Nederlandse backpackers hadden daar al eerder wat gegeten en gingen er nu opnieuw heen. Met elkaar eten en drinken we er wat. We besluiten hierna terug te gaan naar het hotel, even uitrusten. Wes heeft nog iets gelezen over een mooi uitkijkpunt over de rivier en de achterzijde van de Taj Mahal. ‘S avonds lopen we hierheen. Het is een beetje een achteraf gelegen pad dat we af moeten lopen. Aan de ene zijde zien we de muren van de Taj Mahal, aan de andere zijde wonen mensen in hele armoedige huisjes. Bij het uitkijkpunt aangekomen hebben we inderdaad al een mooi zicht op de achterzijde van de Taj Mahal. Morgen gaan we hem ècht bewonderen!