Dag 5: Agra

14 maart 2019 - Agra, India

Om 05:00 gaat de wekker! Tijd om op te staan en richting de Taj Mahal te gaan. Als we buiten komen is het nog behoorlijk donker. We lopen zo’n 10 minuutjes richting de oost ingang van de Taj Mahal en sluiten ons aan in de rij. Zoals altijd hier in India, mannen en vrouwen apart. De drukte valt nog mee en al vrij snel mogen we naar binnen. Door de poorten van de entree hebben we een eerste blik op de Taj Mahal. Door de poort heen komen we bij het punt vanwaar iedereen de wel bekende foto’s maakt. De foto’s zijn mooi maar in het echt is het monument nog veel indrukwekkender.

Agra

We lopen door de tuinen richting het Mausoleum, hier mogen we ook in. Hier staan de kisten van Shah Jahan en zijn vrouw voor wie hij de Taj Mahal gebouwd heeft. Na zo’n 1,5 uur over het complex gelopen te hebben gaan we terug richting het hotel, even lekker ontbijten. Na het ontbijt regelen we een Uber die ons naar het Agra fort brengt. Het Agra fort bestaat uit verschillende pleinen, verblijven en tempels. We lopen door al deze ‘ruïnes’ en hebben hier vandaan af en toe nog mooi zicht op de Taj Mahal. Na een paar uur hebben we het gezien en besluiten we alvast te kijken vanaf waar morgen onze trein vertrekt. Vanaf het fort is het een klein stukje lopen naar station. Onderweg zien we heel veel armoede, bedelende / zwervende mensen en huisjes gemaakt van slechts een paar stokken en een zeiltje. We besluiten de weg terug naar het hotel te lopen, een wandeling van een klein uurtje. In het centrumpje naast de Taj Mahal aangekomen eten we nog wat en gaan we weer richting het hotel. Hier relaxen we wat op het terras en spelen een spelletje. ‘S avonds gaan we opnieuw het centrumpje in om wat te eten. Morgen vertrekken we vroeg richting Jaipur dus we pakken alvast onze spullen in en gaan op tijd slapen.