Dag 3: Delhi

12 maart 2019 - Delhi, India

We besluiten ‘op tijd’ de wekker te zetten om deze dag nog goed te kunnen benutten. Rond 11:00 gaan we na een eenvoudig ontbijt op pad. We lopen het hotel uit, bij daglicht toont de wijk beter dan de nacht ervoor. Er zijn al veel mensen/auto’s/motor’s & tuktuk’s op pad, de winkeltjes en stalletjes zijn open en overal wordt je aangesproken of proberen ze iets te verkopen. We besluiten om vanmorgen eerst naar old Delhi te gaan. Volgens zeggen is de metro een goede optie. Het metro netwerk is net nieuw en goed te doen, vaak sneller dan met een taxi of riksja de stad door. We stappen uit bij een soort markt, poepie druk en overal mensen die opnieuw iets van je willen. We struinen er wat rond en kijken onze ogen uit. Opnieuw wordt ons gevraagd of we een riksja nodig hebben. De man geeft aan ons voor 20 rupee (0,25 euro) naar het rode fort te brengen. We besluiten dit te doen. We bezoeken het rode fort, een ommuurd paleis maar besluiten er niet naar binnen te gaan. We willen vandaag nog meer zien en het fort in Agra (waar we al tickets voor geboekt hebben) schijnt mooier en indrukwekkender te zijn.

Delhi

Terug bij de riksja verteld de man ons voor hetzelfde bedrag ook nog naar de jama mashid moskee, de 5 spices Market en terug naar de metro te brengen. Meerdere malen gevraagd of we hem goed begrepen maar ja hoor dit ging hij doen. We bezoeken de moskee en rijden met de riksja door het echte oude deel van Delhi. Ontzettend smalle straatjes met aan weerszijde kleine winkeltjes waarin men op een matrasje zit of ligt om hun waar te verkopen. Van kleding tot etenswaar en van sieraden tot offerbloemen. Werkelijk alles kan je er kopen. Het is er dan ook ontzettend druk! Boven ons hoofd hangen de kabels open en bloot van links naar rechts over de straten en de geuren zijn af en toe intens indringend. Welkom in het echte Delhi.

Delhi

Na al deze heftigheid brengt de riksja rijder ons terug naar het metro station. Als we willen afrekenen verteld de man dat het hem toch wel veel moeite heeft gekost en dat we 1000 rupee moeten afrekenen. We hadden stiekem wel ergens verwacht dat hij meer zou vragen maar 1000 rupee!! We besluiten de man 20 rupee per bezienswaardigheid te geven + een beetje extra dus 100 rupee. Hier is de man het natuurlijk niet mee eens. Gelukkig staan we bij de trap van het metro station dat we direct inlopen. De man loopt ons achterna. Een andere Indiër herkend waarschijnlijk de situatie en de spreekt de man aan. Wij verstaan hier natuurlijk niks van maar de man taait in ieder geval af. Vanaf het metro station besluiten we naar de India gate in New Delhi te gaan. Een lange laan met aan weerszijde gras en water. Aan het uiteinde staat een Arc de triomf achting monument ter nagedachtenis aan de overleden Britse soldaten tijdens de eerste wereldoorlog. In het gras komen we even bij van de drukte in old Delhi en eten en drinken we wat. Na een aantal korte nachten zijn we wel wat moe. Toch willen we nog graag even wat zien voordat we Delhi weer verlaten. We pakken opnieuw de metro, dit keer naar lodhi garden. Een groot park met thombes. We struinen door het park en bekijken de thombes. Het is een mooie, rustige plek. Toch fijn dat we dit nog even gezien hebben!

Delhi

Op de terugweg naar ons hotel eten we wat bij MC Donalds. We durven het Indiaase eten nog niet zo goed aan. We stappen uiteindelijk uit bij het treinstation, hier moeten we morgen op de trein naar Agra stappen. We checken even of de papieren die we hebben in orde zijn en op welk perron de trein morgen vertrekt. We lopen het stuk van het station naar het hotel zodat we ook die route gelijk weten. Het is slechts 15 minuten lopen en goed te doen. Bij het hotel aangekomen gaan we lekker naar bed. We zijn moe van alle indrukken die we op hebben gedaan.