Dag 32: Beijing

10 april 2019 - Beijing, China

Alweer onze laatste dag in Beijing. Vanavond vliegen we pas door naar Shanghai dus we hebben nog wat uurtjes die we hier kunnen spenderen. Het is vandaag een stuk beter weer en er zijn nog een aantal dingen die we graag willen zien voordat we vertrekken. Maar eerst gaan we opzoek naar een ontbijt. Bij een lokaal tentje bestellen we een typische Beijing snack. Een dun gebakken pannenkoek gevuld met ei, groenten en een soort van kroepoek. Voor onderweg nemen we nog wat broodsticks en yoghurt mee.

Beijing

De eerste bezienswaardigheid die we nog willen bezoeken is de ‘Verboden stad’. De verboden stad is precies wat de naam aangeeft: een stad in een stad, voorbehouden aan de keizer, zijn directe familie en gecastreerde bedienden, en verboden voor gewone stervelingen.

Beijing

Binnen de muren van de Verboden Stad staan maar liefst 800 gebouwen. Veel van de gebouwen zijn ‘leeg’, in andere vind je nog wat meubilair zoals altaren, vazen, kandelaren en tapijten. De buitenkant van de gebouwen zijn steeds voorzien van roodpleisterwerk en rijkelijk versierd.

Beijing Beijing

De Verboden Stad grenst aan het ‘Plein van de Hemelse vrede’. Een mooie combinatie. Het plein is met een oppervlakte van zo’n 40 hectare het grootste plein ter wereld. Het plein is inderdaad ontzettend groot als je er daadwerkelijk opstaat.

Beijing

Hoewel het door een aantal gebouwen die op het plein geplaatst zijn minder groot lijkt dan dat het daadwerkelijk is. We slenteren nog door wat gezellige winkelstraatjes, lunchen nog uitgebreid en gaan dan terug richting het hostel. Onze bagage ophalen en richting het vliegveld.

Beijing

We zijn ruim op tijd op het vliegveld en hebben nog tijd genoeg om wat winkeltjes o.i.d. te bekijken. Onze verwachtingen van deze luchthaven waren alleen wat aan de hoge kant want de winkeltjes zijn op 1 hand te tellen. Dan maar lekker wat eten en wachten totdat we mogen boarden. De vlucht naar Shanghai is nogal hobbelig maar om 01:00 staan we weer veilig op de grond. Het openbaar vervoer rijdt inmiddels niet meer dus we vragen bij de ‘transportation information’ na wat de beste manier is om bij ons hotel te komen. Volgens de dames is een taxi op dit moment de enige optie. Nou ja oké als het niet anders is dan nemen we een ‘dure’ taxi. Zodra we de luchthaven uit lopen zien we direct een bord staan met ‘night bus’. ‘T kan aan ons liggen maar volgens ons is het ‘night’. We vragen na of dit een bus is die naar het centrum van Shanghai rijdt en dit blijkt inderdaad het geval. In dezelfde tijd maar voor een flink lager bedrag brengt hij ons op loopafstand van het hotel. Nou aan zo’n ‘transportation information desk’ heb je echt wat.. Rond een uur of 02:00 komen we aan in ons hotel, tijd om te gaan slapen!