Dag 31: Beijing

9 april 2019 - Beijing, China

Vanmorgen slapen we eerst wat uit voordat we weer op pad gaan. Rond 10:00 stappen we op de metro richting het ‘Zomerpaleis’. Nou ja laat het woordje ‘zomer’ vandaag maar achterwege, het is vanmorgen slechts een graad of 10 en het miezert. Maar goed we willen toch wat van de stad zien dus we gaan gewoon op pad. Bij het zomerpaleis aangekomen kopen we een kaartje en mogen we het gigantische terrein op.

Beijing

Het volledige complex beslaat zo’n 70.000 m2. Dit gaan we natuurlijk nooit allemaal zien vandaag. We besluiten eerst de complexen te bezoeken die we ook daadwerkelijk in mogen, daarna zien we wel weer verder.

Beijing

De goed bewaarde paviljoenen, woningen en tempels zijn rijk versierd en gebouwd rond een groot meer waarover je kan varen of waterfietsen. Leuk op een warme zomerdag maar slaan we nu even over. Wij warmen onszelf even op met een bakkie warme chocomelk.

Beijing Beijing

Na een paar uurtjes houden we het voor gezien en pakken we de metro terug richting het centrum. Hier duiken we nog een ‘hutong’wijk in, een traditionele woonwijk in China. Een hutong is ommuurd en bestaat uit nauwe straatjes, waaraan kleine huizen staan. Normaal speelt het leven zich in dit soort wijken voornamelijk buiten af echter lijken de inwoners het zelf ook nogal slecht weer te vinden vandaag. Op straat is het doodstil en alle toegangspoorten tot de huizen zijn dicht. Helaas valt er dus weinig te zien.. Aangezien de temperatuur vandaag behoorlijk laag ligt besluiten we iets binnen op te zoeken. De meeste bezienswaardigheden zijn echter buiten dus wordt het een shoppingmall. Hier lopen we nog wat rond voordat we op zoek gaan naar ons diner voor vanavond. We belanden uiteindelijk bij ‘Mr. Lee’. Een soort Chinese noodle keten. Hier bestellen we een combinatie menuutje met wat noodles, rijst, groenten en wat flubbertjes in chilisaus waarvan we nog steeds niet weten wat het zijn. Het lijkt wat weg te hebben van inktvis tentakels. Nou ja het smaakt in ieder geval prima. Soms is het ook maar beter dat je niet weet wat je eet. Ondanks dat het weer niet helemaal mee zat vandaag hebben we toch nog het één en ander van de stad kunnen zien. Morgen een nieuwe dag..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl