Dag 30: Beijing

8 april 2019 - Beijing, China

The Great Wall of China, die kunnen we natuurlijk niet overslaan als we in China zijn. We staan redelijk op tijd op, ontbijten even wat in het hostel en gaan dan op weg richting de Chinese muur. Er zijn verschillende plekken in de omgeving van Beijing waar je de Chinese muur kan bezoeken. Wij besluiten niet voor de populairste/meest toeristische te gaan die het dichtste bij ligt maar voor een andere locatie die minstens net zo mooi schijnt te zijn maar iets verder gelegen is waardoor hier wat minder toeristen komen. Het is inderdaad wel even een tochtje om er te komen en met de pech van een ongeluk gevolgd door file op de weg zit het ook niet mee. Ah fijn, 4 uur na vertrek staan we in de rij voor het kabelbaantje naar boven, de berg op.

Beijing Beijing

Boven aangekomen kunnen we een heel stuk de muur op lopen. De muur bestaat uit originele stukken en stukken die (met originele elementen) gerepareerd zijn. En natuurlijk héél veel tredes.

Beijing

Het is een indrukwekkend gezicht om te zien dat waar je ook kijkt je de muur kan volgen en steeds verder ziet gaan. Berg, na berg, na berg..

Beijing

Na zo’n 3 uur over de muur gelopen te hebben en van de uitzichten te hebben genoten besluiten we weer naar beneden te gaan. Dit doen we met de rodelbaan. Oké toegegeven, dit is natuurlijk één en al opgezet voor de toerist maar toch wel heel leuk om te doen! Het is een lange baan met lekker veel bochten waar je hard doorheen kan. De hard ‘stop’ of ‘slow’ roepende Chinezen verstaan we op dit moment even niet. Op de terugweg hebben we gelukkig geen last van files en rond 18:30 zijn we weer terug in het centrum van Beijing. We besluiten om direct door te lopen naar het restaurant van de Peking eend om, indien nodig, alvast een nummertje te trekken. Het blijkt nu een stuk rustiger te zijn dan gisteren en we kunnen gelijk aan tafel. Nou ja ook prima dan hebben we alvast maar lekker gegeten. Binnen een half uurtje zit het hele restaurant alweer helemaal afgeladen. We bestellen de eend op traditionele wijze. Hierbij krijg we mooie, gefileerde stukjes eend, wat dunne pannenkoekjes en een schaaltje met wat groentes en sojasaus.

Beijing

Voordat de eend gefileerd en wel op tafel komt wordt de volledige eend eerst even ter goedkeuring getoond. Het is de bedoeling dat we wat stukjes eend dippen in de sojasaus, deze op het pannenkoekje leggen met wat groenten en deze vervolgens oprollen en opeten. Het eten smaakt allemaal weer heerlijk. Met nog een korte wandeling om het eten even te laten zakken lopen we terug richt het hostel. We hebben er weer een geslaagde dag op zitten!

1. Hetty Boeters:
    12 april 2019
    Mooi uitzicht vanaf de chinese muur.
    Maar wel zielig voor die eend die jullie hebben opgegeten. 😁