Dag 29: Beijing

7 april 2019 - Beijing, China

Onze laatste treinreis in China staat alweer op de planning, die van Pingyao naar Beijing. Opnieuw moeten we vroeg op om onze trein te halen die rond 08:30 vertrekt. Tijdens deze laatste rit leggen we best nog wel een behoorlijke afstand af, we doen er in totaal zo’n 4,5 uur over. Rond 14:30 komen we aan in ons hostel en mogen we al onze kamer in. Even kort bijkomen, spullen verzamelen en weer op pad! De paar uur die we deze dag nog hebben willen we graag nuttig besteden aangezien we niet heel veel dagen in Beijing hebben voordat we weer doorreizen. We besluiten nog de ‘tempel van de hemel’ te bezoeken. De grootste, volledig houten tempel van China, of misschien zelfs wel van de wereld maar dat laten we even in het midden. Het is een mooie, grote tempel en haast niet voor te stellen dat deze alleen uit hout vervaardigd is.

Beijing

Naast de ‘tempel van de hemel’ staan er in dit park nog een aantal kleinere tempels en bezienswaardigheden.

Beijing

Om één van de andere tempels is een zogenoemde echowall gebouwd. Een volledig ronde muur die de mogelijkheid bied om op afstand met elkaar te communiceren. Wanneer de één aan de ene kant van de muur staat en de ander een stuk verderop kun je door te praten tegen de ronding van de muur elkaar verstaan. Grappig effect en knap dat ze dat in die tijd al uitgevonden hadden!

Beijing

We lopen nog een stuk verder en bekijken nog wat kleinere tempels. Het park is mooi aangelegd en een fijne, ‘rustige’ plek zo midden in Beijing. Hoewel de drukte ons hier op straat eigenlijk ook nog wel meevalt..

Beijing

Dicht bij ons hostel is de bekende Wangfujing Street. Deze straat staat bekend om zijn vele winkels en eetkraampjes. Volgens zeggen kom je hier de meest vreemde gerechten tegen en heb je al gegeten als je hier alleen doorheen gelopen ben. Dat moeten we zien! Het begin van de straat is echter anders dan wat wij ons er bij voorstelde, een brede straat met links en rechts hoge shoppingmalls met winkels van bekende merken. Een stukje verderop zien we in een zijstraatje wel een aantal eetkraampjes, hier duiken we dan ook de straat in. We zien hier wel wat ‘vreemde’ dingen zoals schorpioenen, vogelspinnen, slangen of wormen op een stokje maar verder valt het eigenlijk wel mee. Misschien als je je reis door China in Beijing begint dat het bijzonder is maar wij kijken hier inmiddels niet meer van op. Hebben al wel vreemdere dingen gezien.. We besluiten door te lopen naar een restaurant dat we als tip mee hadden gekregen vanuit het hostel. Hier zou je lekkere eend kunnen eten. Op onze reis zijn we al regelmatig eend tegengekomen maar traditioneel gezien komt de bereiding van de eend uit Peking/Beijing. Wij wilde deze dan ook hier eten. Bij het restaurant aangekomen blijkt het een drukke bedoeling te zijn. De wachttijd voor een tafeltje is ongeveer een uur. Nou; daar hebben we nu even geen zin in. Morgen nog maar een keer proberen dan. We lopen via het straatje met eetkraampjes terug en eten hier voor de verandering wat noodles. Ook dat schijnt een typisch lokaal gerecht te zijn. Nou volgens mij is dat overal in China! Oké de bereiding is overal net even iets anders. Gelukkig smaakt het ons nog steeds en zijn we ze nog niet zat! We maken het vandaag niet te laat aangezien we morgen de Chinese muur willen bezoeken.

1. Hetty Boeters:
    12 april 2019