Dag 28: Pingyao

6 april 2019 - Pingyao, China

Vandaag gaan we weer op weg naar een nieuwe bestemming dus dat betekend; vroeg opstaan! Inmiddels hebben we aardig wat spullen verzameld dus met beide een goed gevulde backpack, een trolley en een dagrugzak gaan we op pad richting het treinstation. Onze volgende bestemming is Pingyao, een klein, nog authentiek Chinees dorpje. Het reizen met de trein gaat hier echt perfect. Het is altijd duidelijk te vinden, de treinen rijden eigenlijk altijd wel op tijd, de stoelen in de trein zitten prima en je hebt meer dan voldoende beenruimte. Zelfs voor onze lange Westerse benen. Het ritje van Xi’an naar Pingyao duurt zo’n 2,5 uur. Vanaf het treinstation moeten we nog een klein half uurtje met een lokale bus richting het oude centrum van Pingyao en het laatste stukje lopen. Zoals bijna ieder oud centrum in China is ook dit centrum omringd door een grote stadsmuur. Het is even zoeken naar een ingang maar uiteindelijk vinden we er één. We droppen eerst onze zware bagage in het hotel voordat we het dorpje gaan verkennen. De huisjes die hier staan zijn inderdaad echt heel oud en traditioneel. Binnen deze stadsmuren mogen dan ook geen auto’s rijden wat het authentieke gevoel versterkt.

Pingyao

Helaas rijden er dan wel weer voor de luie Chinezen een aantal elektrische golfkarretjes die een tourtje door het dorpje doen. Na een halve dag en avond door de straatjes gestruind te hebben en nog wat lokale lekkernijen geproefd te hebben, hebben we het wel weer gezien.

Pingyao

De winkeltjes hier verkopen zo ongeveer hetzelfde als de winkeltjes die we elders gezien hebben. Daar is helaas weinig origineels of authentieks aan. Maar goed het was een leuke tussenstop om de lange afstand tussen Xi’an en Beijing te overbruggen.