Dag 26: Xi'an

4 april 2019 - Xi'an, China

De bekendste bezienswaardigheid in Xi’an is het Terracottaleger. De archeologische vondst van 8000 terraccottafiguren die als grafgiften werden meegegeven aan de eerste keizer van China, Qin Shi Huangdi. We hebben hier verschillende verhalen over gehoord, de 1 vond het fantastisch, de ander een aanfluiting. We willen het toch met onze eigen ogen zien en zelf een oordeel vellen. We gaan er gewoon heen, zonder al te hoge verwachtingen. Vanaf het hotel zijn we 2 uurtjes onderweg voordat we aankomen bij het terracottaleger. We kopen een kaartje en het valt ons nog mee hoe druk het is. We hadden gelezen dat het record aantal bezoekers op 400.000 per dag ligt! Eenmaal binnen zijn er 3 zogenoemde ‘Pits’ die je kan bezoeken. Pit  1 is de grootste, wij besluiten deze als laatste te doen. Naar zeggen kan je de hallen beter van klein naar groot bezoeken, dan valt de laatste hal niet zo tegen. We starten dus in Pit 3, naar zeggen is dit het hoofddepot. Hier staan de hogere officieren opgesteld. Veel beelden zijn volledig gerepareerd en in originele staat teruggebracht. Andere liggen nog in honderden stukjes op de grond.

Xi'an Xi'an

In Pit 2 zijn ze voornamelijk nog aan het werk. Archeologen zoeken hier stukjes bij elkaar die samen weer een pop of een paard vormen. Een behoorlijk uitzoek werkje want ieder beeld heeft een uniek gezicht. Veel in deze hal ligt nog onder een laag gesteente en dient nog uitgegraven te worden.

Xi'an Xi'an

Pit 1 is inderdaad de grootste. Deze hal is opgedeeld in 3 secties. In het voorste gedeelte staan ontzettend veel beelden in rijen opgesteld die al volledig gerepareerd zijn. In het middelste stuk liggen nog een hoop brokstukken en worden deze gesorteerd. In het achterste gedeelte worden de beelden vervolgens weer in elkaar gezet.

Xi'an Xi'an

Na zo’n 3 uurtjes hebben we alles bekeken en lopen we weer richting de uitgang. Wat ons betreft is het terracottaleger zeker een bezoekje waard als je in Xi’an bent. Misschien mede door onze niet al te hoge verwachtingen vonden wij het indrukwekkend. We lunchen even wat en kopen nog wat souvenirs voor thuis. Met ons ticket voor het terracottaleger kunnen we gratis naar het iets verder gelegen mausoleum van keizer Qin Shi Huangdi. Het mausoleum ligt temidden van een park. Na het terracottaleger gezien te hebben verwachten we toch best wel een aardig bouwwerk of monument maar het blijkt een klein, lullig monumentje te zijn. Valt een beetje tegen.. Het is inmiddels alweer tegen drieën dus besluiten we terug te gaan richting Xi’an aangezien dit nog weer 2 uur in beslag neemt.

Terug in Xi’an nemen we direct de metro naar de ‘Big Wild Goose Pagoda’. Een groot park met een tempel, wat winkeltjes en ‘s avonds een watershow. In het park aangekomen vragen we na waar en hoe laat de show is. ‘Nee mevrouw, in de maand April is de show niet’. Ja hoor, ‘t hele jaar hebben ze een fonteinshow en precies deze maand niet.. Hebben wij weer! Dan maar even kijken of we de tempel nog kunnen bezichtigen. Hier blijk je een kaartje voor te moeten kopen. Hij gaat echter alleen al bijna sluiten dus dat vinden we zonde. Dan ploffen we maar even neer in het naast gelegen gras.

Voor we ‘s avonds weer opzoek gaan naar iets te eten gooien we even wat zware spullen af in het hotel. Inmiddels hebben we ons wat meer verdiept in de lokale lekkernijen en weten we wat we moeten kopen. Nu kijken of we het kunnen vinden.. We lopen weer richting de Moslimwijk met alle eettentjes, deze keer pakken we alleen een andere straat. Deze lijkt wel nog drukker!

Xi'an

Bij één van de kraampjes aan het begin van de straat staat een behoorlijke rij voor het kraampje. We vragen ons af wat hier verkocht wordt, het moet wel iets lekkers zijn. Het blijkt iets van ‘ons lijstje’ te zijn; een Raujiamo. Een soort shoarma broodje gevuld met lamsvlees. We besluiten twee broodjes te kopen en met ons nummertje achteraan in de rij aan de sluiten. Na ongeveer 20 á 30 minuutjes zijn we aan de beurt en krijgen we onze broodjes. Het was het wachten meer dan waard! Het vlees is super mals en er zit een heerlijke smaak aan.

Xi'an Xi'an

Als alles van ‘ons lijstje’ zo smaakt als dit dan wordt het een geslaagde avond. Stapvoets lopen we mee in de drukte van de menigte. Even verderop zien we een kraampje waar we opnieuw iets kunnen proberen. Dit keer een ‘eenvoudig’ stokje met lamsvlees. Op een houten stok worden stukjes lamsvlees geregen die vervolgens gegrild worden. Regelmatig worden de stokken voorzien van flink wat kruiden. We hopen maar dat het niet te spicy is. Maar dat valt gelukkig reuze mee. Ook dit vlees smaakt prima!

Xi'an Xi'an

We kunnen nog niet alles van ‘ons lijstje’ vinden dus eten we tussendoor ook gewoon andere, al bekende, lekkernijen. We sluiten de dag af met een heerlijk ijsje, vers gemaakt van yoghurt en fruit.

Xi'an