Dag 25: Xi'an

3 april 2019 - Xi'an, China

Het is alweer vroeg als de wekker gaat. Chengdu zit erop en we gaan naar de volgende grote stad, Xi’an. Ruim op tijd zijn we op het treinstation. Hier staat alles vaak wel duidelijk aangegeven en hoeven we niet te zoeken. We moeten nog een klein uurtje wachten totdat we de trein in mogen. Om 09:00 vertrekt onze hoge snelheidstrein richting Xi’an. Zo’n 3,5 uur later komen we aan. Het is nog een half uurtje met de metro richting ons hotel. Op de een of andere manier hebben we even niet goed opgelet en hebben we een kaartje gekocht naar één station eerder dan het station waar we er eigenlijk uitmoeten. Nou ja even doorbijten dan maar en wat verder lopen dan gedacht. De temperatuur is hier heerlijk, zo’n 25 graden en volop zon, maar dat maakt het lopen met onze zware backpack gevoelsmatig ook wat zwaarder. Bij het hostel aangekomen moeten we nog een half uurtje wachten voor we in kunnen checken. We frissen ons even op besluiten de stad nog wat te verkennen. We laten de toeristische shoppingmalls links liggen en duiken zomaar wat straatjes in. Vaak komen we dan op de meest verrassende, leuke plekjes uit. Zo ook nu. We stuiten op een ondergrondse winkelstraat en foodcourt. Hier zien we opnieuw de leuke porseleinen schaaltjes. We proberen het nog een keer te vragen maar helaas weer zonder succes. Het volgende kraampje heeft ze ook. Nog een keer proberen of niet? Nou ja het zal waarschijnlijk wel niet lukken maar we proberen ‘t nog één keer en anders houden we t voor gezien. In eerste instantie begint ook deze vrouw te lachen als we haar uit proberen te leggen dat we alleen de kommetjes willen en niet het eten. Toch gaat ze een belletje doen en hebben we het idee dat ze het bij iemand navraagt. En ja hoor, we mogen er 2 kopen! Super blij dat het ons toch is gelukt, we bedanken de vrouw en gaan weer verder op pad. Met zicht op de Bell Tower, een tempeltje midden op een rotonde met allemaal belletjes, genieten we even van het zonnetje. Hier waren we echt wel even aan toe; lekker in ons t-shirtje en op slippertjes rond lopen. Het is inmiddels alweer avond en we gaan op zoek naar iets te eten. We hebben gelezen over een ‘Moslimwijk’ dat helemaal vol staat met allerlei eetkraampjes, hier gaan we dan ook naartoe. Het is een gezellige maar wel ontzettend drukke wijk.

Xi'an

Van alle kanten van de straat wordt er door verkopers geschreeuwd. Geen idee natuurlijk wat ze zeggen maar ze zullen vast hun product aanprijzen. We zien een hoop varkens karkassen hangen met vlees op een toonbank dat er waarschijnlijk al de hele dag ligt.

Xi'an

We hebben ons nog niet echt verdiept in wat lekker eten is hier en vinden het deze keer dan ook lastig iets te kiezen. We besluiten het bij een bak noodles en wat dumplings te houden, dat is altijd goed! Morgen eerst maar eens even onszelf verdiepen in de lokale lekkernijen hier.

1. Hetty Boeters:
    9 april 2019