Dag 24: Chengdu

2 april 2019 - Chengdu, China

In de omgeving van Chengdu zijn nog genoeg bezienswaardigheden te vinden. Echter wordt hier met ‘in de omgeving’ bedoeld dat het op ‘slechts’ 2 uur rijden heen en 2 uur rijden terug ligt. We hebben de afgelopen dagen wel even genoeg lange afstanden afgelegd en dus besluiten we dit niet te doen. Vandaag verkennen we de stad verder. Het metro netwerk van Chengdu is vrij uitgebreid en we kunnen ons dan ook gemakkelijk van de ene kant van de stad naar de andere kant verplaatsen. Voor het geld hoeven we het ook niet te laten. Per halte betaal je gemiddeld 1 Yuan dat gelijk staat aan € 0,13. We beginnen ‘s morgens bij de Wenshu Temple. Een park waar verschillende tempels en paviljoenen te vinden zijn. Op weg naar het complex lopen we langs een plein waar een soort kleedjes verkoop is. Het is er nu nog vrij rustig en dus besluiten we na het tempelcomplex bezocht te hebben hier terug te komen. Het complex is niet heel groot maar de tempels die er staan zijn wel mooi.

Chengdu Chengdu

Op één van de paviljoens staat een groep toeristen een Chinese gevechtssport te oefenen. We blijven een tijdje staan kijken. Op dit complex komen nog veel locals die hier daadwerkelijk hun geloof uitoefenen. Zo wordt er gebeden, wierook gestookt en gouden leeuwen worden geaaid. Wat hier het idee bij is zijn we niet helemaal achter. De Chinezen aaien eerst de gouden leeuw over bijvoorbeeld zijn knie en doen dit dan vervolgens ook bij zichzelf. We hebben het vermoeden dat zij dit doen op de plek waar ze last hebben om zo wellicht verlichting van de pijn te hebben.. Tegenover het complex is een leuk oud wijkje waar we nog even doorheen struinen.

Chengdu

Bij het hostel hebben we gevraagd wat typische gerechten of snacks van Chengdu zijn. We vinden het leuk om in iedere stad iets te proberen dat echt typisch is voor de stad of provincie. Één van de dingen die ze noemde was een soort dubbel gevouwen pannenkoekje met suiker en gebrand sesamzaad. Toevallig verkopen ze deze hier dus dat moeten we dan gelijk maar even proberen. De smaak is niet heel bijzonder maar wel lekker! Gewoon een pannenkoek met suiker. Door wat leuke, lokale wijkjes lopen we richting een moderner gedeelte van de stad. Onderweg komen we langs verschillende eettentjes. Overal zie je hier van die typische blauw/witte porseleinen kommetjes waar noodles uit gegeten worden. Dit leek ons leuk om als souvenir mee te nemen maar in de souvenir winkeltjes zien we deze nergens. Een brutaal mens heeft de halve wereld dus proberen we het bij een aantal straatrestaurantje te vragen. Helaas wordt er een paar keer gelachen en kunnen we ze niet kopen. Wel het eten dat erin geserveerd wordt maar ja dat hoeven we even niet. De sfeer in het moderne gedeelte is heel anders. Alles is hier strak en netjes en je vind hier ontzettend veel dure merk winkels. Ook leuk om even te zien maar de kleine straatjes met lokale winkeltjes vinden wij toch leuker. Wat ze hier wel grappig hebben gedaan is een panda gemaakt die tegen één van de gebouwen aan klimt. Vanaf de straat zie je zijn rug en kont, vanaf het dakterras komt hij boven en zie je zijn kop.

Chengdu

Het stikt hier van de Chinezen want ja waar een panda is zijn de Chinezen te vinden om er mee op de foto te gaan. Wij doen deze keer mee. ;)

Chengdu

We pakken opnieuw de metro om richting Tibet Street te gaan. Een straat waar we gister avond al geweest waren maar wat toen behoorlijk verlaten en donker was. Wellicht valt hier overdag meer te zien. In deze straat wonen veel Tibetanen en de winkels zijn hier ook op ingericht. Je vind hier ontzettend veel souvenir winkels met artikelen uit Tibet. Het zijn voornamelijk allemaal vreselijk foute, nep gouden beelden met allerlei gekleurde plastic bloemen. Grappig om te zien maar wij hebben er niks mee! Waarschijnlijk ook omdat we niet in Tibet zijn geweest. Inmiddels is het alweer avond en krijgen we best een beetje trek. Een echt typisch avondmaal in Chengdu is de hotpot, een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse fondue. Van het hostel hebben we een paar adresjes gekregen waar ze goede hotpot zouden hebben. Bij het restaurant aangekomen is het echter mega druk. Het hele restaurant zit vol en over een strook van zo’n 5meter zitten mensen op de stoep op krukjes te wachten totdat ze aan de beurt zijn. Hier hebben we niet echt zin in. Vlakbij ons hostel hadden we ook al een keer een gezellig hotpot restaurant gezien. We besluiten daar heen te lopen. Hier is het echter ook al zo druk! We trekken toch maar een nummertje en wachten op onze beurt. In het restaurant spreekt helemaal niemand Engels, ook de menukaart is niet in het Engels. Dat wordt nog een hele uitdaging om iets te bestellen. Zeker omdat we niet precies weten hoe het principe van de hotpot werkt. Na zo’n 20 minuutjes wachten is er een tafeltje vrij en kunnen we gaan zitten. Met de vertaalapp van de bediende komen we er aardig uit. We bestellen een niet spicy tomaten hotpot. In het midden van de tafel komt op een gaspit een grote schaal met 2 ringen. De buitenste ring wordt volgegooid met een hele pittige bouillon en de binnenste ring met de tomatenbouilon. We bestellen wat verschillende soorten vlees, groentes en noodles. Het hotpotten kan beginnen!

Chengdu

We gooien wat stukjes vlees en groente in de tomaten bouillon en na kort koken kun je het er weer uit vissen. In een apart bakje hebben we een mengsel van knoflook, ui, kruiden en olie waar we het gekookte vlees of de groente in dippen. De smaak is prima en het is ontzettend gezellig eten!

Chengdu

Na zo’n 2,5 uur lopen we met een vol gevoel weer terug naar het hostel. We laten de meiden bij de receptie nog even weten dat we de hotpot hebben geprobeerd en dat het heerlijk was. Ze zeggen dat ze het kunnen ruiken dat we de hotpot hebben gegeten. Eerst denken we nog dat ze een geintje maken maar later denken we dat het best wel eens zou kunnen; er is aardig wat knoflook doorheen gegaan. Ach hebben we in ieder geval geen last van muggen vannacht! ;)