Dag 21: Wulingyuan

30 maart 2019 - Wulingyuan, China

De afgelopen twee dagen hebben we een behoorlijk groot deel van het natuurpark gezien. Alles wat we wilden zien en doen hebben we gedaan. Helaas zijn de weersvoorspellingen voor vandaag weer wat minder, bewolking met kans op regen. We besluiten dan ook het park voor gezien te houden. We wilden in Zhangjiajie met de langste kabelbaan ter wereld, ruim 7km, naar de top van een gebergte waar je, bij helder weer, mooi uitzicht over de omgeving zou hebben. Het is echter zo mistig en bewolkt dat de bergen amper te zien zijn. We besluiten dit dan ook niet te doen. We gaan alsnog met de bus naar Zhangjiajie om hier de stad een beetje te verkennen. In de stad aangekomen vinden we een eindeloze ondergrondse winkelstraat. Hier zijn talloze winkeltjes die kleding, gadgets en lokale lekkernijen verkopen. Spontaan ontstaat het idee om vandaag een ‘Streetfood tour’ te houden. Bij elk kraampje waar we iets lekkers zien proberen we iets uit.

Wulingyuan

We beginnen met een soort deegstick, een mengsel van melk en ei dat gefrituurd wordt. Het heeft een beetje iets weg van een oliebol.

Wulingyuan Wulingyuan

Later komen we een kraampje tegen met allerlei zoete lekkernijen, hier proberen we een cakeje uit met witte chocolade en nootjes. Halverwege de lange winkelstraat besluiten we toch weer even bovengronds te gaan kijken. Hier zijn talloze stalletjes te vinden die ieder wat anders maken. Alleen het aanschouwen van wat er allemaal gemaakt wordt is al leuk maar proeven is natuurlijk nog leuker.

Wulingyuan

We komen bij een stalletje waar ze dumplings verkopen, iets wat hier door heel veel Chinezen gegeten wordt. Het is een gestoomd deegballetje met een vleesachtige vulling. Het lijkt een beetje op een broodje bapao maar dan heel klein. Bij hetzelfde kraampje hebben ze hier ook een gebakken variant (althans dat denken we) van. Deze proeven we dan ook maar even. Tot nu smaakt alles prima!

Wulingyuan Wulingyuan

Verderop komen we langs een winkeltje dat allerlei taartjes en koekjes verkoopt. Hier proberen we een cakeje met sesamzaad en iets dat lijkt op een soesje. Inmiddels raken we aardig gevuld van al dat proeven dus houden we het even bij alleen kijken hoe ze alles bereiden. Als we weer een beetje trek krijgen gaan we voor iets ‘Hollands’ namelijk aardappels. Hier doen ze de krieltjes echter frituren in een soort jus dat ze vervolgens uit laten lekken. Hier gaan, als je wil kruiden, bosui en tomaten ketchup overheen. Naast alle eetstalletjes komen we ook kraampjes tegen die vissen, hamsters, schildpadden en een soort salamander achtige dieren verkopen. Zowel om op te eten als om te houden als huisdier. Je staat er van versteld hoe vaak dit nog verkocht wordt.

Wulingyuan Wulingyuan

Even verderop ruiken we weer iets lekkers, dit maal een soort gebakken ei met bosui in een deegje. We blijven lekkers zien en ruiken maar inmiddels zitten we toch echt vol en moeten we eigenlijk alweer terug naar het busstation om de laatste bus terug naar Wulingyuan te halen. De bussen rijden hier helaas maar tot 18:00. Via een lokaal marktje lopen we terug naar busstation. Hier kopen we bij de koekjes kraam nog wat lekkere spulletjes om mee te nemen. We kopen een soort zandkoeken, een opgerolde plak cake met karamel en kokos en een homp vierkante cake. Geen idee wat hier de naam van is maar het schijnt een typische Chinese cake te zijn. Misschien gaan we er nog achter komen..

Wulingyuan Wulingyuan

Het eten op straat bij echte locals kost heel weinig. Voor de grap hebben we bijgehouden wat we vandaag aan kosten kwijt zijn geweest. Al het eten dat we vandaag hebben geproefd heeft ons bij elkaar 32 Yuan gekost, zo’n €4,25. We stappen nog even snel een grote supermarkt in om wat drinken, snacks en noodles in te slaan voor morgen. We hebben morgen een flinke dag reizen op de planning staan. In het hostel eten we nog een soepje en wat lekkere broodjes die we mee hadden genomen. Met een goed gevulde maag gaan we slapen. Morgen gaat om 06:00 alweer de wekker, op naar onze volgende bestemming, de Panda’s!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl