Dag 17: Fenghuang

26 maart 2019 - Fenghuang, China

Het is 06:00 als de wekker gaat. We hebben vandaag een flinke rit voor de boeg naar onze volgende bestemming. Om te beginnen lopen we naar het busstation dat ons terug brengt naar Guilin. Onderweg kopen we bij een bakkertje nog wat broodjes voor onderweg. Wanneer we bijna bij het busstation aankomen rijd er een bus langs die luidt toetert en waarbij de chauffeur roept “Guilin, Guilin”. De bus zou ieder kwartier vertrekken, het zou kunnen dat we net die van 07:15 hebben gemist en dat dat deze bus is. Hij vraagt minder dan we zouden moeten betalen en we besluiten in te stappen. Al snel blijkt dat we waarschijnlijk in een stop bus zitten i.p.v in een rechtstreekse bus naar Guilin. Om de paar honderd meter stopt hij al toeterend om iemand op te pikken of eruit te laten. De tijd tikt langzaam verder en wij zitten ons inmiddels op te vreten. We hadden ruim de tijd genomen maar zo gaat het wel heel lang duren en we MOETEN onze bus van 11:00 halen. Dit is namelijk de enige bus per dag die naar Fenghuang vertrekt. Uiteindelijk na bijna 2 uur (i.p.v een uur) komen we aan op het busstation van Guilin. Onze bus naar Fenghuang vertrekt echter vanaf een ander busstation. De busrit hier naartoe zou ook nog eens ruim een uur in beslag nemen. We besluiten een taxi te nemen die ons in 30 minuten naar het juiste busstation brengt. Een uur voordat de bus naar Fenghuang vertrekt komen we aan op het station en kunnen we gelukkig nog een kaartje kopen. Vol is namelijk vol maar gelukkig is dit niet het geval. We vertrekken op tijd en 6 uur later komen we aan op onze bestemming. Ja, je moet er wat voor over hebben om hier iets te zien. De afstanden zijn behoorlijk groot. We hebben in totaal vandaag zo’n 465 km afgelegd wat vergelijkbaar is met een rit van Nederland naar Parijs. In Fenghuang aangekomen vangen we alvast een glimp op van het oude centrum als we richting ons hotel lopen.

Fenghuang

Dit authentieke dorpje, met huizen op palen aan de rand van de rivier is vooral ‘s avonds een bezienswaardigheid. In de smalle straatjes gebeurd van alles; overal staan mensen eten te bereiden en worden souvenirs gemaakt en verkocht. Ook hier zien we weer bijzondere gerechten; gefrituurde vogelspinnen, wormen, duizendpoten, eendekoppen, kippenpoten. Je kan het bijna zo gek niet verzinnen of ze verkopen het. Onze maag draait er nog steeds van om.

Fenghuang

We struinen nog wat door de straatjes en langs de rivier. Voor ons is het dorpje een bezienswaardigheid, voor de Chinezen hier (en eigenlijk overal in China) zijn wij dat. We worden continu aangestaard. En dan niet 1x kijken en verder lopen maar je net zo lang aan blijven staren totdat ze je voorbij gelopen zijn en dan nog 2x achterom kijken. Soms worden we er niet goed van maar goed wellicht went het nog.. Inmiddels is het alweer laat en gaan we terug naar ons hotel. Morgen hebben we opnieuw een reisdag voor de boeg.