Dag 16: Yangshuo

25 maart 2019 - Yangshuo, China

Het is droog! De temperatuur ligt vandaag iets hoger, zo rond de 19 graden en het blijft, als het goed is, droog vandaag. We besluiten dan ook een uitstapje naar Xing Ping te maken, een klein Chinees dorpje. Vanaf Yangshuo is het zo’n 40 minuutjes met een lokale bus voordat we aankomen in Xing Ping. Een deel van het dorpje bestaat nog uit echte oude huisjes en straatjes. Hierin zijn weliswaar restaurantjes en souvenirs winkeltjes gevestigd maar het is een leuk gezicht.

Xing Ping Xing Ping

Vanaf hier maken we een korte wandeling, opnieuw langs de rivier, naar het uitzichtpunt dat op het briefje van 20 Yuan afgebeeld staat. De natuur is hier opnieuw waanzinnig mooi!

Xing Ping Xing Ping

In het hostel werd ons aangeraden om de Laozhai Hill beklimmen. Vanaf hier zou je een panoramisch uitzicht hebben op de omgeving. Wel heeft het de nacht ervoor behoorlijk geregend en heeft de berg niet echt een pad waardoor het glad kan zijn en we dus op moeten passen. We besluiten de berg op te lopen en wel te zien tot hoever we kunnen komen. Er is inderdaad niet echt een pad. Wat stenen treden en rotsen geven de richting naar boven aan. Hoe hoger we komen hoe natter en gladder het wordt. Het is een behoorlijk stijle klim en onderweg stoppen we af en toe om even op adem te komen. De laatste 110 meter naar de top stijgen we ongeveer 126meter. Dit betekend dat we vanaf nu steeds behoorlijk stijl omhoog gaan. Boven aangekomen is het de klim opnieuw meer dan waard geweest. We hebben een enorm wijds uitzicht over het dorpje, de rivier en de bergen. De nevel en laaghangende bewolking tussen de bergen maakt het een bijzonder plaatje.

Xing Ping

Xing Ping

Als we weer beneden zijn aangekomen loopt het inmiddels alweer tegen de avond. We lopen dan ook via de winkeltjes weer terug richting het busstation. In Yangshuo aangekomen eten we bij een lokaal tentje een heerlijke kom noodles voor nog geen €2,00. We doen nog een laatste rondje door de gezellig straatjes en proeven hier en daar nog wat lokale specialiteiten. De gefrituurde wormen, kippenpoten en eendenkoppen slaan we echter nog even over! Morgen vertrekken we alweer uit Yangshuo, op weg naar Fenghuang.