Dag 15: Yangshuo

24 maart 2019 - Yangshuo, China

Yangshuo zit qua weer betreft even een in dipje. Het is de afgelopen dagen slechts 13 graden ipv 20+ en bewolkt met her en der wat regen. We waren van plan vandaag fietsen te huren en langs de rivier, tussen de bergen en landerijen te gaan fietsen. Tijdens het ontbijt blijkt het droog te zijn en dus besluiten we alsnog vandaag met de fiets op pad te gaan. Van het hostel krijgen we kaart mee met hierop een route die we kunnen fietsen. Al snel komen we erachter dat de Chinese kaarten meer een schematische weergave van de situatie zijn dan een concrete, gedetailleerde tekening. Enigszins op kaart en op richtingsgevoel gaan we op pad. We fietsen een heel stuk tussen de bergen door totdat we aankomen bij een klein dorpje. Hier komen alle bamboe bootjes aangevaren die vervolgens weer omhoog de rivier op worden gebracht.

Yanghshuo

Yangshuo

We vervolgen onze route en fietsen op een smal, afgelegen pad pal langs de rivier. Zo af en toe komt er een bamboe bootje de rivier af varen. We fietsen verder langs landerijen waar locals het een en ander verbouwen en verkopen. De bergen steeds op de achtergrond zijn een schitterend gezicht!

Yangshuo

Helaas begint het af en toe toch weer te regenen. In combinatie met de lage temperatuur koelen we behoorlijk af. We maken ons eerste rondje af en besluiten terug te fietsen naar het hostel om even op te warmen. Inmiddels is het ook alweer 15:00 geweest en hebben we best een beetje trek gekregen. In het dorpje eten we wat en hopen we dat de regen snel minder wordt. We waren van plan nog een ander tochtje te fietsen maar het blijft helaas vies hard miezeren waardoor we besluiten dat het goed is geweest voor vandaag. We relaxen wat op onze kamer en gaan ‘s avonds nog even lopend op pad. Onderweg met de fiets waren we langs een aantal winkeltjes gereden waar ze vuurwerk verkochten. Hier ‘moet’ Wes natuurlijk nog even een keertje goed kijken.

Yangshuo

Inmiddels is de miezer weer overgegaan in hardere regen en zijn we er wel even klaar mee voor vandaag. We gaan lekker terug naar het hostel en eten daar een soepje en wat noodles. Hopelijk is het morgen beter weer zodat we wat meer op pad kunnen..