Dag 61: Cairns

9 mei 2019 - Cairns, Australië

Het is de bedoeling om vandaag naar Cairns te rijden. Het is wel een lange rit van 625 kilometer dus we weten niet of we het op 1 dag gaan halen. Je kunt er hier namelijk niet vanuit gaan dat je gemiddeld 100 kilometer per uur rijdt. Onderweg zijn veel wegwerkzaamheden of dorpjes waar je doorheen rijdt waardoor je eerder gemiddeld aan 80 kilometer per uur komt. We vertrekken in ieder geval op tijd zodat we zo ver mogelijk kunnen komen. Onderweg zijn weinig bezienswaardigheden of lookouts waar we kunnen stoppen dus we rijden lekker door. Hoe meer we richting Cairns rijden hoe mooier de natuur wordt. Het wordt streeds groener, tropischer en bergachtiger. Het is absoluut geen straf om hier te rijden! Rond de middag zien we plots een leuk parkeerterreintje langs het water. We besluiten hier te stoppen voor een lunch. We klappen de stoeltjes uit aan de waterkant en genieten van wat te eten en het uitzicht. Ondertussen zijn we op zoek naar de krokodillen die hier in het water zouden zitten..

CairnsCairns

Eerder dan verwacht komen we om 16:00 alweer aan op de camping in Cairns. We besluiten toch direct nog maar even het centrum van Cairns in te lopen. Via de Esplanade, een leuke boulevard langs de oceaan, lopen we het centrum van Cairns in.

CairnsCairnsCairnsCairns

In het centrum aangekomen gaan we, zoals zo vaak, eerst op zoek naar het Visitor Centre. Hier vragen we naar een tour die ons naar het ‘Outer Reef’ brengt. Dit is de buitenrand van het Great Barrier Reef en naar zeggen het mooiste en minst aangetaste stuk van het rif. De vrouw van het Vistor Centre geeft eerlijk aan dat het qua weer lastig wordt. De komende dagen gaat het namelijk wat harder waaien en dat is niet gunstig om te snorkelen op het rif. Het zicht onderwater wordt dan minder doordat het water troebeler wordt. Waarschijnlijk gaat het vanaf zaterdag zelfs zo hard waaien dat de boten niet eens mogen uitvaren. De enige nog goede mogelijkheid is om morgen direct naar het rif te gaan. We besluiten hier voor te gaan aangezien we toch nog graag een keer het rif willen bekijken. We boeken een tour die twee snorkelstops op het rif heeft. Bij deze tour zit, indien je wil, een gratis introductieduik. Nadat we alles voor de tour hebben geregeld lopen we naar de foodmarket, hier eten we een lekkere fish & chips. Naast deze foodmarket is ook nog een night Market met lokale producten en souvenirs. Hier struinen we nog even overheen. We lopen weer zo’n 45 minuten terug naar de camping en zetten alvast onze spullen klaar voor morgen, opnieuw een dagje op zee!