Dag 7: Jaipur

16 maart 2019 - Jaipur, India

Na flink wat korte nachten besluiten we vandaag wat uit te slapen. Rond half 9 worden we wakker en gaan we rustig aan ontbijten. Wes heeft inmiddels iets last van zijn buik gekregen dus we doen het vandaag rustig aan. We regelen een Uber die ons naar het Amber fort brengt. Een enorm complex, mooi gelegen op een heuvel.

Jaipur

De klim naar boven is best stijl. Onderweg komen we olifanten tegen die mensen omhoog brengen. Indrukwekkend om zo’n enorm beest van zo dicht bij te zien. Maar anderzijds ook wel weer zielig waarvoor deze dieren hier gebruikt worden. Wij besluiten gewoon verder naar boven te lopen. Boven aangekomen kopen we 2 tickets en lopen we over het complex. Er zijn ontzettend veel gangen, trappen, ruimtes, pleinen en kelders die we kunnen bezichtigen. Soms weten we niet helemaal meer wat we nu wel of niet hebben gezien. Helaas is er geen plattegrond van het complex. Via een ondergrondse tunnel kunnen we naar een ander, hoger gelegen fort. Dit werd in de tijd gebruikt als vlucht route. We lopen het eerste deel totdat we bij de toegangspoort van het andere fort aankomen. Hier vandaan is het opnieuw een aardig stijle klim naar boven. Aangezien het vandaag best warm is lopen we allebei op onze slippers. Deze route naar boven is hier niet echt voor geschikt, we besluiten dan ook om te keren. Na zo’n 3,5uur het complex bekeken te hebben houden we het voor gezien. We lopen verder richting een andere bezienswaardigheid, Steps Well. Onderweg komen we een soort marktje tegen waar we een appel en sinaasappel kopen. Een beetje vitamine zijn goed voor onze weerstand! Steps Well is een monumentale waterput met honderden trappen die naar de bron leiden. We genieten hier wat van het zonnetje en eten ons fruit.

Jaipur

We lopen terug richting het Agra fort om hier een tuk tuk te regelen richting de Jal Mahal. Het is hier gebruikelijk eerst te onderhandelen over de prijs. Ze vragen standaard teveel. We krijgen het nog niet helemaal voor elkaar, uiteindelijk hebben we 6 tuktuks achter ons aanrijden die ons toch wel heel graag weg willen brengen. We lopen een stukje door om ze even ‘af te schudden’. Een stukje verder vinden we een tuktuk die ons wel voor ons bedrag naar de Jal Mahal wil brengen. De Jal Mahal is een paleis dat midden in een groot meer ligt. In de warme zomermaanden maakte de koninklijke familie gebruik van dit paleis om aan de hitte van de stad te ontsnappen. Je kunt het paleis niet bezichtigen maar vanaf een afstand is het al een mooi gezicht. In het water om het paleis zitten ontzettend veel pelikanen en andere vogels.

Jaipur

We lopen wat over de boulevard langs het meer en bekijken de kraampjes waar van alles verkocht wordt. Opnieuw regelenen we een tuktuk, dit maal naar het Central Park. Het is inmiddels alweer een uur of 5 en we willen even uit de drukte ontsnappen. We lopen wat rond in het park en relaxen op een bankje. We lopen terug naar het hotel. Onderweg kopen we wat te eten dat we meenemen naar het hotel en hier opeten. Inmiddels is het alweer 21:00. We nemen lekker een douche en gaan slapen. Morgen vertrekken we naar onze laatste stop in India, Varanasi.