Dag 9: Varanasi

18 maart 2019 - Varanasi, India

Om 05:00 gaat de wekker voor de boottocht die we in gedachten hadden. Die skippe we echter even. Wes heeft ‘s nachts behoorlijk last van zijn buik en misselijkheid gehad. Geen goed idee om nu dan 2 uur op een boot te gaan zitten. We slapen nog eventjes en starten de dag rustig met een ontbijt op het dakterras. Na het ontbijt gaat het gelukkig alweer een stuk beter. We maken ons klaar en gaan lopend weer richting de Ganges, deze keer richting een Burning Ghat.

Varanasi

Hier worden mensen op brandstapels gecremeerd en de resten worden in de Ganges gegooid. Van een afstandje aanschouwen we met verbazing het ritueel. Na een tijdje worden we door een local aangesproken. Hij ‘werkt’ in deze ghat en wil ons graag meer laten zien en vertellen over dit ritueel. Overledenen die een natuurlijke dood zijn gestorven mogen hier gecremeerd worden. Zwangere vrouwen, kinderen of zieke mensen mogen dat niet. Zij worden in lakens gewikkeld en met een zware steen aan hun lijf in de Ganges gegooid. Op een soort houten palen brancard worden overleden vanuit hun huis naar de rivier gebracht. De mannen brengen het lijkt en zingen de gehele tocht een chakra/lied. Vrouwen mogen niet mee, zij zijn te emotioneel. Het is weleens gebeurd dat een vrouw in het vuur is gesprongen bij haar overleden man. Sindsdien zijn vrouwen bij dit ritueel niet meer toegestaan. Bij de rivier aangekomen word het lijk gewassen. Ook de mond van de overledenen wordt gevuld met water. Hindoes geloven in de 5 elementen (water, vuur, aarde, lucht en ruimte) en laten dit steeds terugkomen. Na het lijk gewassen te hebben wordt het op een stapel hout gelegd. De familie dient het hout hier te kopen. Er zijn verschillende soorten hout te verkrijgen, van goedkoop tot duur. Net hoeveel de familie te besteden heeft. Deze ghat is ook nog onderverdeeld in klasse. Mensen van een lagere klasse worden onderaan de rivier op een eenvoudige houten stapel verbrand terwijl mensen uit een hogere klasse op een hogere plek verbrand mogen worden. Als het lijk op de stapel hout is gelegd wordt hier bovenop ook nog hout geplaatst. Met wat riet gedompeld in olie en vuur wordt het lijk op 5 plaatsen aangestoken. Opnieuw om de 5 elementen te eren. Het is bizar om dit van zo dichtbij mee te maken! Al snel is het laken waarin het lijk gewikkeld was verbrand en zie je letterlijk de uitstekende delen zoals de voeten en het gezicht in brand staan. Een ander lijk is inmiddels al bijna volledig verbrand. Een man port het vuurtje nog even op en het enige dat je nog ziet is een schedel met hieraan vast de ruggengraat. Naar zeggen duurt een verbranding zo’n 3 uur. Enigszins in schok aanschouwen we de taferelen. Na een tijdje besluiten we dat het genoeg is geweest en lopen we een stukje verder, opzoek naar een rustig plekje om even bij te komen en te verwerken wat we net gezien hebben. Door een wir war van straatjes lopen we, enigszins verdwaald, terug naar het hotel.

Varanasi

Onderweg komen we regelmatig mannen tegen die een lijk richting de rivier komen brengen. ‘S middags besluiten we vanaf ons hostel de andere kant van de rivier af te lopen. Opnieuw komen we langs verschillende ghats waar de was wordt gedaan, mensen rituelen uitvoeren of zichzelf wassen in de Ganges.

VaranasiVaranasi

‘Savonds lopen we nog over een marktje en eten we een hapje. Op de weg terug kopen we een rieten schaaltje met een kaarsje en wat offer bloemen. Als afsluiting van onze India reis steken we het kaarsje aan en laten we deze de Ganges op drijven. Bijzonder momentje!

VaranasiVaranasi