Dag 8: Jaipur

17 maart 2019 - Jaipur, India

Vandaag vertrekken we met het vliegtuig naar Varanasi. We slapen wat uit, ontbijten rustig en rond 10:30 gaan we met de Uber richting het vliegveld. We checken in en bekijken de luchthaven, hier zijn we echter snel mee klaar want uit heel veel meer dan een paar Gates en 3 winkels bestaat het vliegveld niet. Om 13:35 gaan we de lucht in. In het vliegtuig eten we wat en slechts 1,5 uur later staan we alweer aan de grond. We regelen opnieuw een Uber om ons naar het hotel te brengen. Dit is een behoorlijke rit van circa een uur. Ons hostel is niet bereikbaar met de auto. We worden bij het dichtstbijzijndste punt afgezet en moeten dan naar zeggen 500m een straat inlopen. Gewoon de borden met ‘Wander Station Hostel’ volgen. De borden wijzen ons het ene achteraf straatje na het andere in. Het zijn smalle straatjes van hooguit 1m breed met aan weerszijde gebouwen en winkeltjes. Regelmatig komen we honden, koeien, motoren of ontlasting tegen. Naar ons idee is het meer dan 500m maar uiteindelijk vinden we ons hostel. Het hostel is prima, ziet er netjes en schoon uit. We droppen onze bagage en besluiten de buurt nog even te verkennen nu het nog enigszins licht is, het is inmiddels alweer 17:00. Een kaart van de stad is er niet dus we moeten onszelf de weg wijzen door de smalle straatjes richting de Ganges. Hopelijk vinden we de weg terug.. Inmiddels gaat de zon al langzaam onder en vinden er verschillende ceremonies plaatst langs de rivier. We blijven een tijdje staan kijken bij 1 van de ceremonies. Hier worden met vuur en muziek goden en de ganges geëerd. Het is ontzettend druk en stikt er van de muggen. Na een tijdje besluiten we door te lopen. Hier zien we steeds meer Sadhus. Mensen die op een strikte manier een spirituele discipline volgen en afstand hebben gedaan van wereldse bezittingen. Hun huid is volledig wit gemaakt en vaak dragen ze niet meer dan een lende lap, of zelfs niets en kralenkettingen of offerbloemen. Op aanraden van het hostel lopen we nog een stukje verder om hier vervolgens ergens een hapje te eten. We bestellen, althans dat denken we, een schotel met van alles en nog wat. Gelukkig klopt dit. We krijgen een grote schotel met rijst, naan brood en diverse curry’s. Het smaakt prima! We lopen via de Ghats weer terug richting ons hostel en vinden redelijk makkelijk de weg terug. Op het dakterras bellen we nog even met thuis. Morgen ochtend, tijdens zonsopkomst, willen we een boottocht maken over de Ganges om alle activiteiten langs de rivier te aanschouwen. Dit betekend opnieuw vroeg op!