Dag 59: Airlie Beach

7 mei 2019 - Airlie Beach, Australië

Al vroeg worden we wakker van het zonnetje dat onze camper binnen schijnt. Op het gemakje ontbijten we en maken we ons klaar voor een dagje op zee. Om 08:15 worden we door het tour bedrijf opgehaald en naar de haven gebracht. Hier dienen we ons in te checken voor we aan boord gaan. Om 09:00 vertrekt Betty, onze boot, richting de Whitsundays.

Airlie Beach

Het is een enorm snelle rafting boot. Na een klein uurtje stopt de boot midden op zee, hier is ons eerste snorkelspot. Uuh oke, zulke diepe, open waters zijn niet echt aan mij besteed maar goed. Wes ligt al vrij snel in het water en later volg ik ook. Een stukje van de boot vandaan ligt het rif. We zien een heleboel koraal en tropische vissen. De gids die met ons mee is haalt af en toe wat boven water of wijst iets aan waar ze uitleg over geeft. Helaas zijn hier toch grote delen van het koraal ‘dood’, deze koralen hebben geen kleur meer. Na een uurtje varen we door naar onze tweede snorkelspot voor vandaag. Hier gooit de gids een handje voer in het water. En alsof de vissen het al weten zwemmen er voordat het voer het water raakt tientallen misschien wel honderd vissen om de boot. Van kleine tot vissen van wel ruim een meter.

Airlie Beach

Hier kunnen we nog een uurtje snorkelen voor we doorgaan naar onze volgende stop, Hill Inlet. Een kleine klim op Hill Inlet brengt ons door het tropische regenwoud naar een uitkijk platform. Het uitzicht is werkelijk adembenemend. We kijken hier prachtig over de eilanden, het witte zand van Whitehaven Beach en de azuurblauwe zee. Werkelijk een paradijs op aarde!

Airlie BeachAirlie Beach

We lopen de berg over om zo aan de andere kant van het eiland weer op de boot te stappen. Onderweg komen we nog een flinke spin tegen, zo groot als een hand! We laten hem maar lekker in zijn web zitten en lopen door.

Airlie Beach

We varen weer terug naar de andere kant van het eiland en leggen de boot aan op een zandbank van Whitehaven Beach. Dit is onze lunchplek voor vandaag. Op de boot wordt een buffetje neergezet met allemaal lekker dingen. We nemen ons bordje mee het strandje op en eten het daar op. Dit is waarschijnlijk de mooiste plek waar wij ooit geluncht hebben!

Airlie Beach

Na de lunch hebben we nog een uurtje om van dit prachtige stuk strand te genieten. We lopen een rondje over de zandbank en door de zee. We zien nog een aantal vissen en zelfs een haai zwemmen. Helaas is het alweer tijd om deze prachtige natuur te verlaten. Als we de baai uitvaren zien we veel roggen in het water en opnieuw een haai. We varen in een uurtje terug naar Airlie Beach. Rond 16:00 komen we na een zeer geslaagde dag weer terug op de camping. We drinken en snacken nog even wat, zo’n dag op zee maakt hongerig. Aangezien de supermarkt gisteren dicht was gaan we vandaag nog maar even wat boodschappen doen. Vanavond staat er kangaroo op het menu!