Dag 56: Fraser Island

4 mei 2019 - Fraser Island, Australië

We beginnen de ochtend met een ontbijtbuffet dat voor ons klaar staat. Ook wel weer eens lekker na een aantal weken zelf koken dat we zo aan kunnen schuiven. Om 08:00 komt de bus voorrijden en gaan we weer op pad. We rijden vandaag eerst naar bijna het noordelijkste puntje van het eiland. Onderweg spotten we een dingo! Als we dichterbij rijden blijkt het een ‘pack’ te zijn van 2 vrouwtjes en een mannetje. Check! Deze kan weer van het lijstje afgevinkt worden.

Fraser IslandFraser Island

Onze eerst stop voor vandaag is bij Schipwreck Maheno, een cruiseschip dat in 1935 hier door een cycloon aan land is geslagen. Bij het verroeste wrak hebben we direct even een koffie/thee pauze.

Fraser IslandFraser Island

We rijden door naar het noorden van het eiland en bekijken hier de Champagne Pools, een verzameling van watergaten tussen de rotsen die schuimen bij elke golf die vanuit zee over de rotsen neerstort.

Fraser Island

Ook hier op het eiland wordt het afgeraden om in zee te zwemmen. Niet alleen vanwege de haaien die er zwemmen maar ook vanwege de gevaarlijke stroming die hier staat. Door de bescherming van de rotsen kun je in deze pools wel zwemmen. De zee is bij ons alleen erg wild en dus de champagne pools ook. Wij houden het even bij pootje baden en genieten van het uitzicht.

Fraser Island

Onze volgende stop voor vandaag is Indian Head. Een klein gebergte vanwaar je prachtig uitzicht hebt over de oceaan en wat een goede plek is om walvissen, haaien en schildpadden te spotten.

Fraser Island

Boven aangekomen zien we direct een groepje schildpadden in het water. Zo nu en dan komen ze even boven om lucht te halen. Niet veel later zien we 2 manta’s heel rustig voorbij zwemmen.

Fraser Island

Het is jammer dat het zonnetje niet schijnt, anders hadden we waarschijnlijk veel dieper het water in kunnen kijken. Wat dichter aan de kust zien we plots nóg een groep van zo’n 15 manta's. Na een half uurtje over het water getuurd te hebben lopen we de berg weer af naar beneden. Andere van onze groep blijken nog een slang vlak langs het pad gezien te hebben. Hé balen, die hebben wij gemist! Op het strand is het tijd voor onze lunchpauze. Het hotel heeft voor verse broodjes gezorgd die we langs de kustlijn op eten. De tijd gaat vandaag weer hard en het is alweer tijd om terug richting het zuiden en onze laatste stop te rijden, Eli Creek. Deze route gaat weer via de 75 mile Beach, de snelweg van Fraser Island. Onderweg krijgen we de mogelijkheid om het laatste stuk niet per bus maar per propellervliegtuig af te leggen. Dit is natuurlijk een once in your lifetime opportunity dus wij besluiten mee te gaan.

Fraser Island

In totaal gaan er 2 vliegtuigjes, in het ene toestel worden 6 volwassenen en 2 kinderen gepropt. Wij hebben samen met de 2 Nederlandse meiden het vliegtuigje voor onszelf. Voor vertrek moeten we de koptelefoon opzetten zodat we minder last hebben van de herrie en we de piloot kunnen verstaan.

Fraser Island

De propeller gaat aan en we maken vaart over het strand. We vliegen een rondje over het eiland waarbij de piloot het één en ander verteld over hetgeen dat we zien. Van boven zien we pas hoe dicht begroeit het regenwoud eigenlijk is. Ook de enorme zandduinen waar we eerder over gelopen hebben kunnen we vanuit de lucht zien.

Fraser Island

We maken nog en rondje over zee, op zoek naar wildlife en landen dan weer op het strand. Wat een te gekke ervaring was dit!

Fraser Island

We zijn geland bij onze laatste stop, Eli Creek. Een kristal helder riviertje dat door zijn natuurlijke stroming een soort ‘wild’ water baantje vormt. Met een opblaas band lopen we naar boven en via het stroompje met ijskoud water drijven we door het regenwoud naar beneden. Na deze stop is het weer tijd om naar de ferry te gaan. Hiervoor moeten we het eiland van oost naar west doorkruisen. Het is een hobbelige rit van maar zo’n 15km maar we doen er ruim een uur over. Onderweg begint het soms zachtjes te regenen maar we mogen zeker niet klagen. Het zou vandaag slecht weer zijn op het eiland maar we hebben het gelukkig heel de dag droog gehad. Om 17:00 ligt de ferry voor ons klaar die ons weer naar het vaste land brengt. Rond 18:30 zijn we terug op de camping. We hebben geen zin om nog heel ingewikkeld te koken dus eten we even een makkelijke maaltijd in de bush kitchen van de camping. Een Australisch stel zit hier een spelletje te spelen. We hebben nog een leuk praatje over onder andere de verschillen tussen Australië en Nederland. Na het eten spoelen we al het zand en zout van de afgelopen dagen van ons af. Een grote spin vind het vocht in de douche ook wel lekker, wij iets minder.. Als we naar het toilet gaan blijkt hier ook nog een enorme kakkerlak te zitten. Ach dat is ook natuur, hoort er bij.. Na twee behoorlijke actieve dagen kruipen we weer lekker in ons eigen campertje ons bed in. Tijd om te slapen!