Dag 46: Blue Mountains

24 april 2019 - Blue Mountains National Park, Australië

Het is 07:30 als de wekker gaat. Het heeft vannacht bijna heel de nacht geregend maar gelukkig is het nu droog en schijnt het zonnetje al tussen de wolken door. We doen rustig aan, ontbijten wat en maken ons klaar voor de dag. We willen vanmorgen een trail lopen door een vallei langs diverse zandsteenformaties, rotsen en watervallen. Als we onze schoenen aan willen doen voor vertrek missen we 1 schoen. Deze blijkt gisteravond naar buiten te zijn gevallen en heel de nacht buiten te hebben gelegen. Deze is nu natuurlijk doorweekt van al die regen! Snel proppen we er een berg papier in, in de hoop dat deze snel al het vocht absorbeert. Het is ongeveer een kwartiertje rijden naar de parking vanwaar de trail begint. Onderweg proberen we de schoen voor de blowers van de auto droog te blazen, dit lukt gelukkig aardig! Rond 09:00 starten we aan de ‘Grand Canyon Trail’. Het is een ontzettend mooie route die eerst voornamelijk afdaalt de vallei in. We lopen over rotsen door riviertjes en langs enorme varens.

Blue Mountains Blue Mountains

De zon schijnt af en toe diep de vallei in en zorgt voor regenbogen in het neerkomende water van de watervallen.

Blue Mountains Blue Mountains

Alles wat we zijn afgedaald moeten we aan het eind van de trail helaas ook weer omhoog. Na een kleine 3 uur zijn we terug bij de parking. Het zweet staat inmiddels op ons voorhoofd maar het was een ontzettend mooie tocht!

Blue Mountains Blue Mountains

Na deze tocht willen we naar de ‘Glow Worm Tunnel’. Een oude, verlaten treintunnel waarin je honderden lichtgevende wormen kan zien. Deze tunnel ligt op ongeveer een uurtje rijden van onze wandelroute. Het eerste stuk is prima te doen. Bergachtig met pittige bochten maar een prima weg. Het laatste stuk, zo’n 35km, stuurt hij ons een off the road pad op. Het begin lijkt nog aardig maar man, man, man, de weg wordt steeds erger. Van ‘wasbordjes’ gaan we nu naar enorme kuilen in de weg. En dan niet één maar gelijk zo’n 10 over de hele breedte van de weg verspreid. Na zo’n 10km komen we bij een splitsing. We hopen op een betere weg maar helaas, het ziet er niet veel beter uit. Toevallig komt er een auto ons tegemoet rijden. Wes houdt de auto even aan om te vragen of hij toevallig bij de Glow Worm tunnel vandaan komt. De man geeft aan hier heen gewild te hebben maar dat de weg niet te doen is. Hij is halverwege de weg omgekeerd, zo slecht was het. En dan rijdt hij nog in een 4x4! De man geeft aan het knap te vinden dat we met onze camper al zo ver zijn gekomen maar adviseert ons wel om ook om te keren. Goed plan! We hebben geen zin in nog eens 25km van deze weg, en dan ook nog eens 35km terug. Als we zijn omgekeerd en de 10km terug over de *****weg hebben gereden zijn we er even helemaal klaar mee. Alles in de auto is zo ongeveer naar beneden gevallen en zelf zijn we ook behoorlijk door elkaar geshaket. In het eerste de beste dorpje zetten we onze camper langs de graskant. Eerst even bijkomen en lekker wat eten. We leggen ons picknickkleedje uit en genieten wat van de zon en wat te eten. Doordat we niet bij de tunnel zijn geweest hebben we nog tijd over om iets anders te doen. We besluiten nog een wandeling te doen naar de ‘hanging rock’. Een stuk rots dat los is gespleten van de grote berg. Het is inmiddels alweer 15:00 voordat we aan de tocht beginnen. Het pad bestaat uit losse grond en keien maar is wel redelijk vlak. Af en toe klimmen we wat, dan dalen we weer. Bij het uitkijkpunt aangekomen hebben we een fantastisch vergezicht over de bergen en de vallei.

Blue Mountains

Om de hanging rock te kunnen zien moeten we nog een klein stukje verder afdalen. Dit is echter heel smal en rotsachtig met aan weerszijde een behoorlijke afgrond. Voorzichtig klimmen we naar benden totdat we een mooi uitzicht op de rots hebben. Op een andere rots genieten we van het uitzicht en rusten we even uit voor we weer terug lopen.

Blue Mountains

Als we terug lopen begint de zon al langzaam achter de bergen te zakken. Een mooi gezicht maar wetende dat we nog een aantal kilometer door het bos moeten lopen maken we toch wat tempo.

Blue Mountains

Het laatste stuk van de tocht wordt het toch al best donker. Na zo’n 3 uurtjes zijn we weer terug bij de camper. We rijden via het dorpje blackheath terug naar onze camping. Bij een lokaal restaurantje stoppen we voor een fish & chips. Een lekker, welverdiend maal na al deze inspanningen vandaag!

Blue Mountains

Terug op de camping aangekomen blijkt iemand onze ‘afzetting’ en ons plekje ingepikt te hebben. Nou ja ook goed, dan zoeken we een ander plekje. We drinken nog wat, doen een spelletje en bekijken alvast de route voor morgen. Via nog een aantal bezienswaardigheden verlaten we morgen de Blue Mountains alweer en gaan we op weg naar Sydney.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl