Dag 36: Shanghai

14 april 2019 - Shanghai, China

Racedag! Om de drukte wat voor te zijn gaan we alweer vroeg richting het circuit. Om 08:45 staan we alweer in de rij voor de security om het terrein op te mogen.
De formule 1 race begint pas om 14:00 dus we hebben nog genoeg tijd om andere dingen te doen. We beginnen met een ‘wedstrijdje’; wie van ons is het meeste geschikt als formule 1 coureur? Door middel van een aantal test, lengte + gewicht + nekomvang, een spelletje om je reactievermogen te testen en een cardio fietstest waarbij je hartslag gemeten wordt, wordt er een bepaalde berekening gemaakt voor hoeveel procent je geschikt zou zijn als formule 1 coureur. Wes wint te test natuurlijk, hij zou voor 81% geschikt zijn, ik voor 78%. Ook niet slecht! Vanmorgen zijn er opnieuw een aantal andere races van de formule 4 en races met Porsches. Nu we er toch zijn pakken we die ook even mee. Later is het opnieuw ontzettend druk bij de stand van Mercedes. We vragen even na wat er staat te gebeuren. Als het goed is komt Hamilton deze keer wel. We besluiten even te wachten en ja hoor, hij komt, samen met Bottas.

Shanghai Shanghai

We hebben best nog een goeie plek weten te scoren en zien de coureurs van redelijk dicht bij. We zijn natuurlijk voor Max maar toch grappig om deze coureurs even van dichtbij gezien te hebben. Later zien we alle coureurs nog bij elkaar. In een grote, open truck rijden zij een rondje over het circuit langs alle toeschouwers.

Shanghai

Om 13:00 gaan we alvast richting onze stoelen om klaar te zitten voor de race. Al snel wordt alle apparatuur bij de start klaargezet. De auto’s rijden nog een aantal rondes voor ze hun auto op startpositie plaatsen. Het Chinese volkslied volgt en de coureurs beginnen aan hun formationlap. Na de eerste bocht spint Max! Owjee dat is niet echt een lekker voorteken. Nou ja waarschijnlijk nog last van koude banden..

Shanghai

Om 14:10 staan de auto’s klaar, gaan de lampen aan en vervolgens uit. We zijn weg! Het is best spannend al die auto’s die zo volgas op de eerste bocht afstieren. Gelukkig gaat het goed en gebeuren er geen ongelukken.

Shanghai

Even verderop rijden er wel wat auto’s tegen elkaar, deze komen direct de pitstraat in om het één en ander te laten vervangen. De race zelf is verder niet heel spectaculair. Het wordt nog even spannend wanneer Max een goede pitstop maakt. Vlak na hem komt ook Vettel de pit in. Bij uitkomst van de pitstraat zit hij nog maar net voor Max. Max weet hem bijna in te halen maar helaas lukt het niet helemaal. Uiteindelijk eindigt hij net naast het podium op de 4e plek.

Shanghai

Ondanks dat het geen ontzettend spannende race was, was het wel super gaaf om een keer beleefd te hebben! De race was de laatste activiteit op het circuit en met al die duizenden mensen lopen we tegelijk het terrein af richting te metro. De afgelopen dagen hebben we het niet zo gemerkt maar het is druk, ontzettend druk. We worden in verschillende rijen geleid die één voor één doorgelaten worden richting de metro. Het duurt wat langer dan normaal maar begin van de avond zijn we weer terug in het centrum. We duiken nog even de stad in, eten wat en houden het dan voor gezien. Het lijkt alsof je weinig doet op zo’n circuit maar de dagen zijn toch best lang en vermoeiend. Vooral ook voor je ogen die steeds de auto’s proberen te volgen!