Dag 35: Shanghai

13 april 2019 - Shanghai, China

Vanmorgen beginnen de activiteiten die we willen zien iets later dus kunnen we een klein beetje uitslapen. Bij een lokaal bakkertje halen we wat lekkere broodjes om mee te nemen en rond 10:00 zitten we weer op het circuit.

ShanghaiShanghai

Om 11:00 begint de 3e vrije training. Vandaag heeft iedereen wel vaste stoelen. We verwachten dan ook dat het wat drukker is bij ons op de tribune maar het blijkt nog vrij rustig te zijn. Aan het eind van de 3e vrije training gebeurd er nog een ongeluk. Albon zet zijn auto vlak bij start/finish tegen de muur. Stiekem best leuk om ook een crash mee te maken. Gelukkig mankeert hij zelf niets! De auto is alleen wel zo stuk dat hij niet kan deelnemen aan de kwalificatie. Na een tijdje wordt zijn auto in een hoes naar de pitstraat gebracht. Vervolgens wordt zijn pitbox helemaal afgesloten zodat andere teams niet kunnen zien wat de schade is. Nu moeten ze keihard aan het werk om de auto op tijd klaar te hebben voor de race.

Shanghai

Na de training duurt het even voordat de officiële kwalificatie van de formule 1 begint. Buiten het circuit is een heel festivalterrein opgezet met allerlei showauto’s en tenten van de diverse rijders. Hier zijn nog verschillende activiteiten te doen. Alleen heb je hier vaak opnieuw WeChat voor nodig waardoor het voor ons als toerist niet makkelijk is ergens aan mee te doen. Soms weten we ons eromheen te kletsen en soms doen ze wel moeilijk. Om 14:00 begint de officiële kwalificatie voor de race. Na 3 rondes eindigt Max Verstappen uiteindelijk op de 5e startpositie. Niet slecht! Al had het naar eigen zeggen beter gekund.

Shanghai

Na de kwalificatie is er nog een wedstrijd van de Formule 4, deze duurt slechts een half uurtje dus pikken we ook nog even mee.

ShanghaiShanghai

Als we via het festivalterrein weer naar de uitgang lopen is het ontzettend druk in de stand van Petronas. We vragen na wat er aan de hand is dat het hier zo druk is. Lewis Hamilton zou zijn gekomen maar dat is net gecanceld vanwege veiligheidsredenen. In eerste instantie lijkt ons dit wat overdreven maar als we zien hoe wild de Chinezen worden zodra er een QR-code op een groot scherm verschijnt die ze kunnen scannen om iets te krijgen kunnen we ons wel voorstellen dat een simpel hekje niet voldoende is om zijn veiligheid te garanderen. Wel jammer, was leuk geweest! We pakken de metro terug richting het centrum. Bij ons hotel in de buurt is nog een leuk wijkje met wat winkeltjes, hier slenteren we nog even doorheen en eten we wat. Morgen beloofd een spannende dag te worden, dan is de race!

1. Hetty Boeters:
    15 april 2019