Dag 34: Shanghai

12 april 2019 - Shanghai, China

Circuit dag 1! Vanmorgen staan we vroeg op om richting het circuit van Shanghai te gaan. Het circuit ligt zo’n 35km buiten het centrum en neemt ongeveer 1,5 uur met de metro in beslag om er te komen. Om 08:30 zijn we er al. Opnieuw hier een ‘strenge’ controle, er is niet veel toegestaan om mee te nemen.

Shanghai

Vandaag zijn er geen vaste plekken en mag je dus gaan zitten waar je wilt. We besluiten tijdens de 1e vrije training recht tegenover de pitsbox van Max te gaan zitten. We zitten enorm dicht op het circuit en kunnen redelijk goed zien wat er allemaal in de pitbox gebeurd.

Shanghai

Voordat de 1e vrije training begint warmt de pitcrew zich op met wat oefeningen en oefenen ze op het wisselen van banden en pitstops. Om 11:00 begint dan daadwerkelijk de 1e vrije training. Één voor één komen de auto’s naar buiten. Vergeleken met vroeger schijnen de auto’s een stuk stiller geworden te zijn maar man wat een kracht en wat een geluid komt er nog uit die auto’s! Het is echt super gaaf om ze zo voorbij te zien scheuren. Na een aantal rondes gaan de meeste auto’s weer naar binnen, even wat aanpassen en afstellen en hup weer naar buiten voor een aantal rondes.

Shanghai

Na 1,5 uur zit de 1e vrije training erop. Vanmiddag is er opnieuw een vrije training. Tussen de trainingen door zijn er nog een aantal andere activiteiten op het circuit. Zo is er een demoronde met een oude Lotus en een race met Porsches. We besluiten ondertussen naar onze ‘echte’ plekken te lopen, even kijken of het wat is. Voor ons gevoel zijn we ergens ver weg in een hoek op de MainStage gestopt. Bij onze plek aangekomen blijkt deze eigenlijk helemaal zo slecht niet! We zitten bij uitkomst van de pit, bij het ingaan van de eerste bocht. We hebben ook nog heel goed zicht op de start/finish en een aantal pitboxen. Omdat we best hoog zitten kijken we over de pitstraat heen waardoor we zo’n 80% van het circuit kunnen overzien.

Shanghai

Op deze plekken schijnt ook nog eens lekker het zonnetje dus we besluiten de 2e vrije training vanaf onze ‘eigen’ plekken te bekijken.

Shanghai

Het is einde van de middag als de meeste activiteiten geweest zijn. We gaan dan ook terug naar de stad. We hadden gehoord dat Heineken hier nog een speciaal festival voor de Formule 1 zou organiseren dat gratis toegankelijk zou zijn. Hier besluiten we nog even te gaan kijken. Het algemene terrein is inderdaad vrij toegankelijk, wil je echter echt op het terreintje staan waar de dj’s optreden dan moet je een gratis kaartje aanvragen via WeChat. Een app die Chinezen gebruiken voor daadwerkelijk alles; whatsappen, social media, betalen, noem maar op. Maar ja wij als toerist hebben dat natuurlijk niet. We kunnen wel buiten de poort, bij Chinezen die de kaartjes gratis aangevraagd hebben, voor een paar honderd Yuan een kaartje kopen. Nou laat maar, dan kijken we wel vanaf een afstandje. Martin Garrix zou hier ook nog op komen treden, deze hebben we alleen helaas gemist.. Morgen staat er opnieuw een volle dag op het circuit op de planning met een 3e vrije training en de kwalificatie.

1. Hetty Boeters:
    15 april 2019
    Mooie foto's goed gelukt 😀
  2. Wilma van Kruining:
    15 april 2019
    Leuk om de ëchte foto"s te zien, voelt toch anders als op tv