Dag 23: Chengdu

1 april 2019 - Chengdu, China

Vandaag bezoeken we hét symbool van China; de Panda’s. De Chinezen zijn er gek op en hier in Chengdu al helemaal. Overal waar je kijkt zie je panda’s; op gebouwen, in metro’s, panda bussen, muurschildering, beelden en veel / heel veel souvenirs. Helaas kunnen we de panda’s niet in het wild bekijken, er leven er nog maar zo’n 1800 in het wild over de hele wereld, maar bezoeken we ze in het Panda Breeding en Research Center. Chinese biologen hebben dit fok- en onderzoekscentrum opgezet om de populatie panda’s in stand te houden.

Chengdu

We zijn er ‘s morgens al op tijd zodat we de panda’s op hun actiefst kunnen zien. Panda’s, en dan met name volwassen panda’s, zijn nogal lui van zichzelf, maar ‘s morgens krijgen ze te eten en zijn ze nog redelijk actief. Het park is zo natuurlijk mogelijk opgezet zodat de dieren ook in het wild uitgezet kunnen worden. Dit maakt het kijken naar de dieren ook een stuk leuker!

Chengdu

Sommige panda’s hangen lui over een tak in de boom, andere zitten op hun dooie gemakkie op wat bamboe te kauwen.

Chengdu

De jongere panda’s zijn inderdaad een stuk actiever en ‘spelen’ met elkaar. Er is ook nog een verblijf met rode panda’s. Hier loop je over een houten vlonder pad dwars door het verblijf van de rode panda’s. Het is soms even zoeken waar ze zitten want door hun kleur vallen ze niet heel erg op in de bomen. Halverwege lopen ze door de takken boven ons hoofd en rennen ze vlak naast ons snel naar beneden. Na een paar uur door het park gelopen te hebben gaan we terug richting het centrum van Chengdu. We laten ons afzetten bij de ‘Wide and Narrow Alley’. Een oud stukje Chengdu met smalle straatjes en oude huisjes waar je tal van eet- en souvenir winkeltjes vindt. Bij één van de winkeltjes bestellen we een bakje met een soort gekruide aardappeltjes, deze waren in Zhangjiajie erg lekker! We waren alleen even vergeten dat we nu in een andere provincie zitten. Deze provincie staat bekend om zijn zéér pittige keuken. En inderdaad, HEET dat t was!! Er viel bijna niet tegenaan te blussen. Oke, leer voor de volgende keer; aangeven dat we het NOT spicy willen. We lopen nog wat door de straatjes en kopen een panda souvenir. Vanaf de ‘Wide and Narrow Alley’ is het een klein stukje lopen naar People’s Park. Een leuk stadspark waar genoeg te doen is. Op het moment dat wij het park binnen lopen lijkt er wel een opera contest aan de gang. Op verschillende plekken, nog geen 200 meter bij elkaar vandaan, staan verschillende Chinezen opera te zingen. Overal staat een decibel meter bij die flink naar boven uitschiet. Wij vinden het eigenlijk maar een beetje herrie en zo alles door elkaar klinkt ook voor geen meter. Een stukje verder in het park komen we langs een wel heel bijzonder tafereel. Thuis had ik al iets gelezen over dit bizarre fenomeen maar nu lopen we er toevallig ook echt langs. Honderden A4’tjes met tekst zijn op hekken vast gemaakt. Wat blijkt; dit is de ‘dating corner’ maar dan voor ouders. Op de briefjes staat informatie over hun zoon of dochter; naam, leeftijd, lengte, gewicht, hobby’s etc. Soms met een foto maar meestal niet. Hier komen ouders een partner uitzoeken voor hun kind, soms achter de rug van hun kinderen om. Het is er best druk en wat ons betreft een vreemd tafereel.

Chengdu

We lopen verder door het park richting het hostel. We hebben er inmiddels alweer aardig wat kilometers op zitten en geven onze benen even een half uurtje rust. ‘S avonds gaan we opnieuw op pad, deze keer richting Jinli Street. Naar zegge een leuke bezienswaardigheid in de avond. Hier zijn opnieuw talloze eet- en souvenir kraampjes maar is ‘s avonds heel sfeervol verlicht. We lopen de deur van ons hostel uit, richting Jinli Street, en ruiken ontzettend lekker, vers gebakken, naan brood. Vanaf hier is een nog een half uurtje lopen naar Jinli Street waar we willen eten dus ach dit kunnen we mooi alvast als voorgerecht eten! Bij Jinli Street aangekomen blijkt dit inderdaad een ontzettend leuk wijkje te zijn met allemaal rode lampionnetjes die sfeervol branden.

Chengdu Chengdu

Als het aan ons ligt kunnen we ‘s avonds uren langs dit soort eetkraampjes struinen. Gewoon kijken wat ze allemaal hebben, hoe ze het bereiden en hoe iedereen gezellig op straat eet. We proberen zelf een aantal kleine hapjes uit om zo zoveel mogelijk verschillende dingen geproefd te hebben. Het is inmiddels alweer tegen 00:00 als we terug lopen richting het hostel. We hebben er inmiddels een aardig lange maar zeker opnieuw geslaagde dag op zitten!