Dag 14: Yangshuo

23 maart 2019 - Yangshuo, China

In het hostel ontbijten we goed voordat we vandaag weer op pad gaan. Tijdens het ontbijt hebben we een praatje met een Nederlands gezin dat voor een half jaar op reis is. We wisselen wat ervaringen en tips uit. Na het ontbijt beklimmen we een berg naar de zogeheten tv tower. Boven op deze berg is een tv station gestationeerd vanwaar je, naar zeggen, een mooi uitzicht op de omgeving hebt. De weg bestaat uit een smalle kronkelde trap van stenen stijl naar boven. We merken dat we vrij hoog zitten want al snel lopen we te hijgen. Of onze conditie is niet zo goed, dat kan ook ;) Bijna boven komen we aan bij een huisje met een poort. De vrouw in het hostel had aangeven dat we hier moesten kloppen en de man zo’n 5 yuan per persoon moesten betalen zodat hij het hek open zou doen en we door kunnen naar het hoogste punt. We kloppen op de stalen deur en inderdaad er komt een oud mannetje naar buiten. Hij vraagt 10 yuan per persoon i.p.v. 5. We proberen hem uit te leggen dat we gehoord hebben dat we maar 5 yuan hoefde te betalen maar te vergeefs, de man verstaat geen woord Engels. We willen toch naar boven dus betalen de 10 yuan per persoon. De man doet de poort open en blijkt vervolgens wel Engels te kunnen, ‘Thank you’ zegt hij. Op de top aangekomen hebben we inderdaad een mooi uitzicht over het karstgebergte en de rivier die hier tussendoor kronkelt. Op 2 Chinezen en een Nederlander na zijn we de enige op de top. We raken aan de praat met de Nederlandse jongen en een Chinees meisje uit zijn hostel. We kletsen een tijdje en wisselen nummers uit. We spreken af vanavond eventueel iets met elkaar te eten. Rustig aan lopen we de stijle weg weer naar beneden. In het dorpje aangekomen lopen we langs een Farmers Market, altijd leuk om even de lokale producten te bekijken! Hier verkopen ze echter wel heel bijzondere producten. Zo staan er talloze kooien met hierin levende dieren zoals kippen, ganzen, konijnen, honden en katten. Bij de kraampjes aan de zijkant van de markt worden deze vervolgens gevild en gebraden. Ze gebruiken daadwerkelijk alles van het dier.  De gebraden hond en kat hangt aan een grote vleeshaak te showen terwijl zijn ingewanden, pootjes en kop op een tafeltje ernaast te koop liggen. De geur die hier hangt is af en toe ook niet te harde! We lopen dan ook wat sneller door.. Inmiddels is het alweer 15:00 en moeten we nog wat lunchen. Bij een bakkertje kopen we op de gok wat broodjes en eten deze langs de rivier op. We lopen wat rond door de ‘hoofdstraat’ van Yangshuo waar talloze restaurantjes, winkeltjes en kraampjes te vinden zijn. Het is een leuke straat met een fijn sfeertje. ‘S avonds gaan we opnieuw naar deze straat om een hapje te eten. Helaas hebben we geen contact meer gekregen met de Nederlander die we ‘s morgens tegenkwamen dus we gaan samen op zoek naar een leuk plekje. De meeste restaurants hebben buiten wel een menukaart staan met plaatjes. Aan de hand van de plaatjes kiezen we een restaurant uit. In China is het gewoonte om 2 á 3 gerechtjes te bestellen en deze samen te delen. “Mocht dit niet genoeg zijn kunnen we altijd nog iets bijbestellen” zeggen we tegen elkaar. Nou het was meer dan genoeg! Er kwamen 3 behoorlijke gerechten op tafel die we niet eens op hebben gekregen. Oké, leer voor de volgende keer; aan 2 gerechten hebben wij ook meer dan genoeg. Het eten smaakt in ieder geval wel prima! Via wat souvenirs winkeltjes lopen we door de feestelijk verlichte straat weer terug naar het hostel. Het is inmiddels alweer laat; de dagen vliegen hier voorbij. Voor we het in de gaten hebben is het alweer 00:00.