Dag 13: Yangshuo

22 maart 2019 - Yangshuo, China

Vanmorgen kunnen we nog even een beetje uitslapen. Onze trein richting Guilin vertrekt pas om 12:06. We besluiten een Uber te regelen die ons naar het station brengt. Eigenlijk schijnt dit hier illegaal te zijn maar de app werkt en wij ‘weten nergens van’. Op het station is het een flinke controle voordat we de trein in kunnen. Hier gaan we namelijk al de grens over van Hong Kong naar Mainland China. We moeten dus officieel onze bagage laten controleren en door de paspoort/visa/foto en vingerafdruk controle. Gelukkig worden we beide toegelaten, ‘Welkom in China’! De trein vertrekt op tijd en met een snelheid van gemiddeld 240km/u verlaten we Hong Kong. Het uitzicht veranderd steeds meer van hoge wolkenkrabbers naar kleine dorpjes en landerijen. Na zo’n 3,5 uur komen we aan op Guilin. Als échte toeristen stappen we in korte broek, T-shirt en teenslippers de trein uit. De temperatuur ligt hier echter een behoorlijk stuk lager dan in Hong Kong. Het is slechts zo’n 15 graden ipv 25 graden! Gelukkig hebben we een vest/jas en dichte schoenen bij de hand. Als we het station inlopen proberen we aan iemand te vragen waar we een bus kunnen vinden die ons naar een ander station brengt vanwaar onze volgende bus vertrekt. Niemand blijkt hier Engels te spreken. Wel hebben ze allemaal een mobiel met een vertaal app. Ze kunnen dan Chinees praten tegen de telefoon die het dan omzet naar Engels. De vertaling hiervan is soms alleen heel vreemd maar ja dat begrijpen zij niet want ze kunnen het zelf niet lezen. Uiteindelijk hebben we een taxi weten te regelen die ons naar het busstation brengt. Als we er bijna zijn pikt hij ergens een vrouw op en rijd naar een rij bussen. Volgens hem moeten we er hier uit. Wij zien alleen helemaal geen busstation. De vrouw die mee is gereden wijst wel naar een bus die er staat en zegt dat die richting Yangshuo gaat. Na een hoop discussie blijkt dit inderdaad niet het busstation te zijn maar deze bus zou ons ook naar Yangshuo brengen voor, naar zeggen, hetzelfde geld. Over deze prijs hebben we inmiddels al aardig onderhandeld want het was vele malen meer dan dat het zou moeten kosten. Toch zit het ons niet lekker. We vinden het een vage situatie en balen ervan dat we niet normaal kunnen communiceren en dus eigenlijk geen idee hebben waar we nu goed aan doen. We vragen de man nog 1 keer vriendelijk, doch dringend, ons naar het station te brengen zoals afgesproken. De man en de vrouw zeggen iets tegen elkaar waarna de vrouw afdruipt en de man ons toch verder brengt. Onderweg probeert hij toch nog met zijn vertaal app ons zover te krijgen om wel in die bus te stappen maar hier gaan we niet op in. Niet veel later komen we dan wel op het busstation aan. We stappen uit en zijn blij dat we van deze ‘oplichterij’ af zijn. Nu komt uitdaging nummer 2; opnieuw buskaartjes kopen zonder dat je met elkaar kan communiceren. Het lukt vrij makkelijk en in no-time zitten we in een bus. Hopelijk de juiste.. We hebben het meerdere malen nagevraagd maar de Chinezen knikken al snel ergens ja op hebben we gemerkt. Na een klein uurtje komen we gelukkig aan in het juiste dorpje. We moeten nog een klein stukje lopen naar ons hostel. Inmiddels is het alweer 18:30 en zijn we de opdringerige Chinezen een beetje zat. Onderweg kopen we een bak noodles zodat we deze op de hotel kamer op het gemak even kunnen opeten. Bij het hostel aangekomen blijken ze hier gelukkig wel heel goed Engels te spreken. Wat een opluchting! We hebben een ruime kamer met een heerlijke douche waar we even een paar dagen op kunnen laden na alle drukte. Morgen gaan we de buurt wel eens verkennen en kijken wat we hier allemaal kunnen doen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wilma van Kruining:
    23 maart 2019
    Wes en Men, wat leuk om jullie reis zo te kunnen volgen. Kijken jullie wel goed uit met al die oplichters daar!!!! Gr. van Kees en Wilma