Dag 12: Hong Kong

21 maart 2019 - Hongkong, Hongkong

Ons hotel is dit maal een self check-in hotel, geen receptie, alleen kamers. Het bevind zich dan ook midden tussen de locals in een flat gebouw. Dit betekend echter ook dat er geen ontbijtservice is. Geen probleem! Eten we onderweg ergens wat. We lopen richting de boulevard van Hong Kong waar ook het herdenkingsbeeld van Bruce Lee staat. Hiernaast is een Starbucks gevestigd. Hier ontbijten we met uitzicht op zee en de skyline van Hong Kong Island.

Hong Kong

Via de ferry varen we naar Hong Kong Island en struinen we door de wijk Soho. Een hippe buurt met veel eettentjes en luxe winkels. De wijk is gelegen tegen een stijle bergwand. Maar hier hebben de Chinese natuurlijk iets op bedacht, de langste roltrap ter wereld van zo’n 800m die je moeiteloos naar boven brengt. De roltrap bestaat echter niet uit 1 stuk, misschien wel uit 12 delen, wat het gevoelsmatig niet echt de langste ter wereld maakt. Boven aangekomen moeten we weer een stuk naar beneden om bij de Peak Tram te komen. Onderweg staan we plots in een soort van dierentuin. Een gratis toegankelijk gebied, midden in het groen, met verschillende kooien waar voornamelijk apen en vogels in zitten. Vanaf hier lopen we weer verder richting de tram. De hele dag komen we nog weinig toeristen tegen, totdat we bij de Peak Tram aankomen. Hier zijn we niet de enige. Nou ja achteraan in de rij aansluiten maar.. In de tram die ons de berg op brengt kunnen aardig wat mensen dus het duurt niet lang voordat we erin kunnen. Eenmaal boven aangekomen hebben we een waanzinnig uitzicht over Hong Kong en Hong Kong Island. Dit was het wachten meer dan waard!

Hong Kong

We hebben geluk dat het ook na genoeg helder is en we ver kunnen kijken. We merken wel dat het toerisme hier uitgemolken wordt. Bovenop de berg bevind zich een enorm complex met winkels en restaurants en t stikt er van de mensen. Ons net iets te toeristisch. We zien een bordje staan met Victoria Peak Garden (20minutes walk) verder de berg op. Een flink stijle route verder de berg op maar wel heerlijk rustig. Boven in het park aangekomen relaxen we wat en dalen we weer terug af naar beneden voordat het donker begint te worden. We hadden de tip gekregen dat er ‘s avonds rond 20:00 een lichtshow te zien zou zijn bij het Bruce Lee standbeeld. Aan de boulevard van Hong Kong Island eten we even wat eenvoudigs bij MC Donald’s zodat we zo vanaf hier de show goed kunnen zien. Althans dat dachten we.. Plotseling vraag ik me af of de lichtshow bij het Bruce Lee beeld plaats vind of dat je de lichtshow vanaf het beeld kan bekijken en deze dus plaats vind op Hong Kong Island, de plek waar we nu zitten. We haasten ons naar de ferry en vragen hier na aan welke kant we de show nu moeten bekijken. Dit blijkt inderdaad vanaf het standbeeld van Bruce Lee te zijn en dus staan we aan de verkeerde kant, shit! Inmiddels is het namelijk al 19:45.. Gelukkig komt de ferry snel aangevaren en kunnen we naar de overkant. Onderweg begint de show al maar eigenlijk is dit vanaf de boot wel een leuk gezicht! Aan de overkant aangekomen kunnen we de rest van de show nog afkijken. De show zelf is niet heel spectaculair maar het is wel gaaf om te zien hoe alle gebouwen en billboards hysterisch van kleur en patronen veranderen.

Hong Kong

We wandelen nog wat langs de boulevard voordat we weer terugkeren naar ons hotel. Morgen staat alweer onze eerste treinreis op de planning.

Hong Kong: een gevarieerde stad met voor ieder wat wils. Je kan heerlijk struinen door de oude wijkjes met leuke marktjes of je vermaken in het hippe, moderne gedeelte van Hong Kong Island. Ook als je even wilt ontsnappen aan de drukte van de stad zijn er genoeg parken waar je heerlijk kan vertoeven. Een aanrader? Ja, wat ons betreft zeker!